Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik</p><p>pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran berdasarkan jantina dan juru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noor Zalina Mustafa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11347
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:113472024-08-28 Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi 2012 Noor Zalina Mustafa LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik</p><p>pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan pengajian. Kajian ini dijalankan ke atas 186 orang</p><p>pelajar Kolej Matrikulasi Perak menggunakan alat kajian Perceptual Learning Styles Preferences</p><p>Questionnaire (PLSQ) oleh Joy Reid (1984). Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan</p><p>piawaian digunakan untuk analisis taburan. Manakala statistik inferensi iaitu ujian kolerasi</p><p>Pearson digunakan bagi mengukur hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>pelajar. Analisis Ujian-t digunakan bagi mengenalpasti perbezaan gaya pembelajaran antara</p><p>jantina dan ujian ANOV A sehala digunakan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran antara jurusan pengajian. Dapatan kajian mendapati kategori kinestetik ( min = 4.10,</p><p>SP = 0.43) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh pelajar. Hasil ujian</p><p>kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya</p><p>pembelajaran visual, berkumpulan dan berdikari dengan pencapaian akademik pelajar. Namun demikian,</p><p>gaya pembelajaran auditori dan kinestetik tidak menunjukkan hubungan yang signifikan</p><p>terhadap pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan antara gaya pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan. Hasil kajian ini</p><p>diharap dapat membantu semua pihak , terutama kepada pensyarah agar dapat merancang dan</p><p>melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan cekap dan berkesan</p><p></p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Noor Zalina Mustafa
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
description <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik</p><p>pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan pengajian. Kajian ini dijalankan ke atas 186 orang</p><p>pelajar Kolej Matrikulasi Perak menggunakan alat kajian Perceptual Learning Styles Preferences</p><p>Questionnaire (PLSQ) oleh Joy Reid (1984). Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan</p><p>piawaian digunakan untuk analisis taburan. Manakala statistik inferensi iaitu ujian kolerasi</p><p>Pearson digunakan bagi mengukur hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>pelajar. Analisis Ujian-t digunakan bagi mengenalpasti perbezaan gaya pembelajaran antara</p><p>jantina dan ujian ANOV A sehala digunakan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran antara jurusan pengajian. Dapatan kajian mendapati kategori kinestetik ( min = 4.10,</p><p>SP = 0.43) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh pelajar. Hasil ujian</p><p>kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya</p><p>pembelajaran visual, berkumpulan dan berdikari dengan pencapaian akademik pelajar. Namun demikian,</p><p>gaya pembelajaran auditori dan kinestetik tidak menunjukkan hubungan yang signifikan</p><p>terhadap pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan antara gaya pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan. Hasil kajian ini</p><p>diharap dapat membantu semua pihak , terutama kepada pensyarah agar dapat merancang dan</p><p>melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan cekap dan berkesan</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Noor Zalina Mustafa
author_facet Noor Zalina Mustafa
author_sort Noor Zalina Mustafa
title Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
title_short Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
title_full Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
title_fullStr Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
title_full_unstemmed Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
title_sort hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347
_version_ 1811774762790158336