Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik</p><p>pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran berdasarkan jantina dan juru...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11347 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:113472024-08-28 Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi 2012 Noor Zalina Mustafa LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik</p><p>pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan pengajian. Kajian ini dijalankan ke atas 186 orang</p><p>pelajar Kolej Matrikulasi Perak menggunakan alat kajian Perceptual Learning Styles Preferences</p><p>Questionnaire (PLSQ) oleh Joy Reid (1984). Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan</p><p>piawaian digunakan untuk analisis taburan. Manakala statistik inferensi iaitu ujian kolerasi</p><p>Pearson digunakan bagi mengukur hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>pelajar. Analisis Ujian-t digunakan bagi mengenalpasti perbezaan gaya pembelajaran antara</p><p>jantina dan ujian ANOV A sehala digunakan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran antara jurusan pengajian. Dapatan kajian mendapati kategori kinestetik ( min = 4.10,</p><p>SP = 0.43) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh pelajar. Hasil ujian</p><p>kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya</p><p>pembelajaran visual, berkumpulan dan berdikari dengan pencapaian akademik pelajar. Namun demikian,</p><p>gaya pembelajaran auditori dan kinestetik tidak menunjukkan hubungan yang signifikan</p><p>terhadap pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan antara gaya pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan. Hasil kajian ini</p><p>diharap dapat membantu semua pihak , terutama kepada pensyarah agar dapat merancang dan</p><p>melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan cekap dan berkesan</p><p></p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Noor Zalina Mustafa Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
description |
<p>Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan gaya pembelajaran terhadap pencapaian akademik</p><p>pelajar kolej matrikulasi. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan pengajian. Kajian ini dijalankan ke atas 186 orang</p><p>pelajar Kolej Matrikulasi Perak menggunakan alat kajian Perceptual Learning Styles Preferences</p><p>Questionnaire (PLSQ) oleh Joy Reid (1984). Statistik deskriptif iaitu peratusan, min dan sisihan</p><p>piawaian digunakan untuk analisis taburan. Manakala statistik inferensi iaitu ujian kolerasi</p><p>Pearson digunakan bagi mengukur hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik</p><p>pelajar. Analisis Ujian-t digunakan bagi mengenalpasti perbezaan gaya pembelajaran antara</p><p>jantina dan ujian ANOV A sehala digunakan untuk mengenalpasti perbezaan gaya</p><p>pembelajaran antara jurusan pengajian. Dapatan kajian mendapati kategori kinestetik ( min = 4.10,</p><p>SP = 0.43) adalah gaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan oleh pelajar. Hasil ujian</p><p>kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara gaya</p><p>pembelajaran visual, berkumpulan dan berdikari dengan pencapaian akademik pelajar. Namun demikian,</p><p>gaya pembelajaran auditori dan kinestetik tidak menunjukkan hubungan yang signifikan</p><p>terhadap pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan antara gaya pembelajaran berdasarkan jantina dan jurusan. Hasil kajian ini</p><p>diharap dapat membantu semua pihak , terutama kepada pensyarah agar dapat merancang dan</p><p>melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan cekap dan berkesan</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Noor Zalina Mustafa |
author_facet |
Noor Zalina Mustafa |
author_sort |
Noor Zalina Mustafa |
title |
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
title_short |
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
title_full |
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
title_fullStr |
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
title_sort |
hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar matrikulasi |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2012 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11347 |
_version_ |
1811774762790158336 |