Kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran biologi

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suzilawati Shamsuddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11350
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan pendekatan pembelajaran berasaskan masalah</p><p>(PBM) terhadap pencapaian, kemahiran proses sains dan motivasi pelajar dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran Biologi berbanding pengajaran biasa (PB). Kajian ini juga mengumpul maklumat tentang</p><p>persepsi dan penerimaan pelajar dan guru terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran Biologi. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan 76 orang pelajar tingkatan 4 iaitu 37 dalam kumpulan rawatan dan 39</p><p>orang dalam kumpulan kawalan dan seorang guru Biologi dari sebuah sekolah di Daerah Kinta.</p><p>Pengumpulan data telah dijalankan melalui ujian pencapaian dan soal selidik motivasi yang telah</p><p>diberikan kepada semua pelajar manakala data bagi persepsi dan penerimaan guru dan pelajar</p><p>terhadap PBM diperolehi melalui soal selidik yang dikendalikan ke atas pelajar-pelajar dan guru</p><p>yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran PBM sahaja. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian</p><p>keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti PBM adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik</p><p>jika dibandingkan dengan pencapaian keseluruhan pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa.</p><p>Walaubagaimanapun analisis ANCOV A menunjukkan perbezaan pencapaian keseluruhan ini adalah</p><p>disumbang oleh dua aras sahaja iaitu pencapaian aras analisis dan penilaian. Dapatan kajian bagi</p><p>kemahiran proses sains menunjukkan kemahiran proses sains pelajar pelajar yang mengikuti PBM</p><p>adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik jika dibandingkan dengan kemahiran proses</p><p>sains pelajar-pelajar yang mengikuti pengajaran biasa. Analisis ANCOVA bagi kemahiran proses</p><p>sains pula menunjukkan terdapat perbezaaan secara statistik di antara pencapaian</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB bagi aspek</p><p>membuat pemyataan masalah, membuat hipotesis dan menulis teknik. Dapatan kajian bagi tahap motivasi</p><p>menunjukkan terdapat perbezaaan yang signifikan secara statistik di antara komponen nilai</p><p>pembelajaran biologi, sasaran tingkah laku dan stimulasi persekitaran pembelajaran bagi</p><p>pelajar-pelajar yang mengikuti PBM dengan pencapaian pelajar-pelajar yang mengikuti PB.</p><p>Pelajar dan guru menunjukkan respons penerimaan yang positif terhadap pelaksanaan pendekatan PBM di</p><p>dalam pengajaran dan pembelajaran Biologi.</p><p></p>