Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka

<p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syaza Hazwani Zaini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11352
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:113522024-08-28 Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka 2010 Syaza Hazwani Zaini LB Theory and practice of education <p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat</p><p>Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini</p><p>memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta</p><p>sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak</p><p>545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan</p><p>dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan</p><p>kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu taburan frekuensi, peratus, min dan</p><p>sisihan piawai manakala Ujian-t Tak Bersandar dan Ujian Korelasi Pearson dijalankan bagi</p><p>mengenalpasti perbezaan dan hubungan antara pembolehubah.</p><p></p><p>Hasil analisa kajian mendapati bahawa tahap literasi ICT murid dan tahap penggunaan Pusat Akses</p><p>Sekolah dalam kalangan murid berada pada tahap sederhana. Seterusnya, sikap murid terhadap Pusat</p><p>Akses Sekolah adalah positif dan berada pada tahap tinggi. Analisa kajian turut mendapati bahawa</p><p>tidak terdapat perbezaan signifikan bagi min literasi ICT dan min sikap terhadap Pusat Akses</p><p>Sekolah antara murid sekolah rendah bandar dengan Iuar bandar manakala terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah antara kumpulan murid kedua-dua jenis sekolah tersebut.</p><p></p><p>Selain itu, terdapat perbezaan signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah dan sikap</p><p>terhadap Pusat Akses Sekolah antara murid lelaki dan perempuan manakala tidak terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min literasi ICT antara kedua-dua gender tersebut. Seterusnya, analisa kajian turut</p><p>mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana antara Iiterasi ICT murid dengan</p><p>penggunaan Pusat Akses Sekolah manakala terdapat hubungan positif yang Iemah antara sikap murid</p><p>terhadap penggunaan Pusat Akses Sekolah dengan penggunaan Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian ini diharap akan mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia</p><p>bagi memastikan pelaksanaan Pusat Akses Sekolah dapat dimanfaatkan secara</p><p>optimum agar pembudayaan ICT di sekolah dapat dilaksanakan dengan jayanya.</p><p></p> 2010 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Syaza Hazwani Zaini
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
description <p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat</p><p>Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini</p><p>memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta</p><p>sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak</p><p>545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan</p><p>dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan</p><p>kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu taburan frekuensi, peratus, min dan</p><p>sisihan piawai manakala Ujian-t Tak Bersandar dan Ujian Korelasi Pearson dijalankan bagi</p><p>mengenalpasti perbezaan dan hubungan antara pembolehubah.</p><p></p><p>Hasil analisa kajian mendapati bahawa tahap literasi ICT murid dan tahap penggunaan Pusat Akses</p><p>Sekolah dalam kalangan murid berada pada tahap sederhana. Seterusnya, sikap murid terhadap Pusat</p><p>Akses Sekolah adalah positif dan berada pada tahap tinggi. Analisa kajian turut mendapati bahawa</p><p>tidak terdapat perbezaan signifikan bagi min literasi ICT dan min sikap terhadap Pusat Akses</p><p>Sekolah antara murid sekolah rendah bandar dengan Iuar bandar manakala terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah antara kumpulan murid kedua-dua jenis sekolah tersebut.</p><p></p><p>Selain itu, terdapat perbezaan signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah dan sikap</p><p>terhadap Pusat Akses Sekolah antara murid lelaki dan perempuan manakala tidak terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min literasi ICT antara kedua-dua gender tersebut. Seterusnya, analisa kajian turut</p><p>mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana antara Iiterasi ICT murid dengan</p><p>penggunaan Pusat Akses Sekolah manakala terdapat hubungan positif yang Iemah antara sikap murid</p><p>terhadap penggunaan Pusat Akses Sekolah dengan penggunaan Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian ini diharap akan mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia</p><p>bagi memastikan pelaksanaan Pusat Akses Sekolah dapat dimanfaatkan secara</p><p>optimum agar pembudayaan ICT di sekolah dapat dilaksanakan dengan jayanya.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Syaza Hazwani Zaini
author_facet Syaza Hazwani Zaini
author_sort Syaza Hazwani Zaini
title Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
title_short Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
title_full Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
title_fullStr Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
title_full_unstemmed Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
title_sort penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah melaka tengah, melaka
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2010
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352
_version_ 1811774764052643840