Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
<p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11352 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:113522024-08-28 Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka 2010 Syaza Hazwani Zaini LB Theory and practice of education <p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat</p><p>Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini</p><p>memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta</p><p>sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak</p><p>545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan</p><p>dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan</p><p>kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu taburan frekuensi, peratus, min dan</p><p>sisihan piawai manakala Ujian-t Tak Bersandar dan Ujian Korelasi Pearson dijalankan bagi</p><p>mengenalpasti perbezaan dan hubungan antara pembolehubah.</p><p></p><p>Hasil analisa kajian mendapati bahawa tahap literasi ICT murid dan tahap penggunaan Pusat Akses</p><p>Sekolah dalam kalangan murid berada pada tahap sederhana. Seterusnya, sikap murid terhadap Pusat</p><p>Akses Sekolah adalah positif dan berada pada tahap tinggi. Analisa kajian turut mendapati bahawa</p><p>tidak terdapat perbezaan signifikan bagi min literasi ICT dan min sikap terhadap Pusat Akses</p><p>Sekolah antara murid sekolah rendah bandar dengan Iuar bandar manakala terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah antara kumpulan murid kedua-dua jenis sekolah tersebut.</p><p></p><p>Selain itu, terdapat perbezaan signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah dan sikap</p><p>terhadap Pusat Akses Sekolah antara murid lelaki dan perempuan manakala tidak terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min literasi ICT antara kedua-dua gender tersebut. Seterusnya, analisa kajian turut</p><p>mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana antara Iiterasi ICT murid dengan</p><p>penggunaan Pusat Akses Sekolah manakala terdapat hubungan positif yang Iemah antara sikap murid</p><p>terhadap penggunaan Pusat Akses Sekolah dengan penggunaan Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian ini diharap akan mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia</p><p>bagi memastikan pelaksanaan Pusat Akses Sekolah dapat dimanfaatkan secara</p><p>optimum agar pembudayaan ICT di sekolah dapat dilaksanakan dengan jayanya.</p><p></p> 2010 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Syaza Hazwani Zaini Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka |
description |
<p>Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program</p><p>Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat</p><p>Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini</p><p>memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta</p><p>sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak</p><p>545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan</p><p>dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan</p><p>kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu taburan frekuensi, peratus, min dan</p><p>sisihan piawai manakala Ujian-t Tak Bersandar dan Ujian Korelasi Pearson dijalankan bagi</p><p>mengenalpasti perbezaan dan hubungan antara pembolehubah.</p><p></p><p>Hasil analisa kajian mendapati bahawa tahap literasi ICT murid dan tahap penggunaan Pusat Akses</p><p>Sekolah dalam kalangan murid berada pada tahap sederhana. Seterusnya, sikap murid terhadap Pusat</p><p>Akses Sekolah adalah positif dan berada pada tahap tinggi. Analisa kajian turut mendapati bahawa</p><p>tidak terdapat perbezaan signifikan bagi min literasi ICT dan min sikap terhadap Pusat Akses</p><p>Sekolah antara murid sekolah rendah bandar dengan Iuar bandar manakala terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah antara kumpulan murid kedua-dua jenis sekolah tersebut.</p><p></p><p>Selain itu, terdapat perbezaan signifikan bagi min penggunaan Pusat Akses Sekolah dan sikap</p><p>terhadap Pusat Akses Sekolah antara murid lelaki dan perempuan manakala tidak terdapat perbezaan</p><p>signifikan bagi min literasi ICT antara kedua-dua gender tersebut. Seterusnya, analisa kajian turut</p><p>mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana antara Iiterasi ICT murid dengan</p><p>penggunaan Pusat Akses Sekolah manakala terdapat hubungan positif yang Iemah antara sikap murid</p><p>terhadap penggunaan Pusat Akses Sekolah dengan penggunaan Pusat Akses Sekolah.</p><p></p><p>Kajian ini diharap akan mendapat perhatian Kementerian Pelajaran Malaysia</p><p>bagi memastikan pelaksanaan Pusat Akses Sekolah dapat dimanfaatkan secara</p><p>optimum agar pembudayaan ICT di sekolah dapat dilaksanakan dengan jayanya.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Syaza Hazwani Zaini |
author_facet |
Syaza Hazwani Zaini |
author_sort |
Syaza Hazwani Zaini |
title |
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka |
title_short |
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka |
title_full |
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka |
title_fullStr |
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka |
title_full_unstemmed |
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka |
title_sort |
penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah melaka tengah, melaka |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2010 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11352 |
_version_ |
1811774764052643840 |