Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi

<p>Bermula tahun 2010, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) telah memperkenalkan</p><p>penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pengenalan</p><p>PBS ini bertujuan untuk memastikan sistem penilaian d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Mohd Helmi Wan Hanafi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11400
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11400
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:114002024-09-09 Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi 2012 Wan Mohd Helmi Wan Hanafi <p>Bermula tahun 2010, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) telah memperkenalkan</p><p>penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pengenalan</p><p>PBS ini bertujuan untuk memastikan sistem penilaian di negara kita berubah sejajar</p><p>dengan perubahan sistem pendidikan yang lebih dinamik dan holistik. Langkah ini</p><p>diperkenalkan kerana kelemahan dalam sistem penilaian berpusatkan peperiksaan yang</p><p>menyebabkan para peiajar dan guru terperangkap dengan teori dan soalan-soalan</p><p>peperiksaan yang lepas tanpa memahami secara praktikal apa yang dipelajari oleh</p><p>mereka. Justeru pengenalan PBS merupakan satu lagi transformasi dalam sistem</p><p>pendidikan negara kita bagi mencapai Falsafah Pendidikan Negara. Namun begitu,</p><p>pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan masih lagi di peringkat awal.</p><p>Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendapatkan persetujuan dan kesepakatan panel</p><p>pakar tentang cadangan penambahbaikan PBS berdasarkan masalah-masaiah yang</p><p>dihadapi semasa pelaksanaan PBS. Pengkaji menggunakan kaedah Delphi untuk</p><p>mendapatkan hasil dapatan kajian. Teknik ini melibatkan tiga pusingan di mana pusingan</p><p>pertama melibatkan proses temu bual bagi membentuk instrumen kajian. Pusingan kedua</p><p>dan ketiga pula melibatkan proses soal selidik. Seramai 12 orang sampel yang terdiri</p><p>daripada guru-guru yang berpengalaman dan pakar dalam mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan terlibat dalam dua pusingan soal selidik tersebut.- Data daripada kajian Delphi</p><p>telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science 17.0 (SPSS</p><p>17.0) bagi memperolehi skor-skor median dan Julat Antara Kuartil (JAK). Skor median</p><p>dan Julat Antara Kuartil (JAK) menggambarkan tahap persetujuan dan kesepakatan di</p><p>kalangan panel pakar. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua puluh isu</p><p>permasalahan dalam pelaksanaan PBS serta empat beias cadangan penambahbaikan</p><p>mengikut aspek-aspek yang ditetapkan. Antara aspek yang dikemukakan ialah aspek</p><p>pelajar, guru, pentadbir, prasarana, pengurusan fail, masa, ibu bapa, kewangan dan</p><p>pentaksiran. Kesimpulannya, kajian ini telah beijaya mengenalpasti masalah dalam</p><p>pelaksanaan PBS serta cadangan penambahbaikan mengikut perspektif pakar bagi</p><p>mcmastikan kejayaan pelaksanaan PBS.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11400 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11400 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Wan Mohd Helmi Wan Hanafi
Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
description <p>Bermula tahun 2010, Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) telah memperkenalkan</p><p>penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pengenalan</p><p>PBS ini bertujuan untuk memastikan sistem penilaian di negara kita berubah sejajar</p><p>dengan perubahan sistem pendidikan yang lebih dinamik dan holistik. Langkah ini</p><p>diperkenalkan kerana kelemahan dalam sistem penilaian berpusatkan peperiksaan yang</p><p>menyebabkan para peiajar dan guru terperangkap dengan teori dan soalan-soalan</p><p>peperiksaan yang lepas tanpa memahami secara praktikal apa yang dipelajari oleh</p><p>mereka. Justeru pengenalan PBS merupakan satu lagi transformasi dalam sistem</p><p>pendidikan negara kita bagi mencapai Falsafah Pendidikan Negara. Namun begitu,</p><p>pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan masih lagi di peringkat awal.</p><p>Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendapatkan persetujuan dan kesepakatan panel</p><p>pakar tentang cadangan penambahbaikan PBS berdasarkan masalah-masaiah yang</p><p>dihadapi semasa pelaksanaan PBS. Pengkaji menggunakan kaedah Delphi untuk</p><p>mendapatkan hasil dapatan kajian. Teknik ini melibatkan tiga pusingan di mana pusingan</p><p>pertama melibatkan proses temu bual bagi membentuk instrumen kajian. Pusingan kedua</p><p>dan ketiga pula melibatkan proses soal selidik. Seramai 12 orang sampel yang terdiri</p><p>daripada guru-guru yang berpengalaman dan pakar dalam mata pelajaran Prinsip</p><p>Perakaunan terlibat dalam dua pusingan soal selidik tersebut.- Data daripada kajian Delphi</p><p>telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science 17.0 (SPSS</p><p>17.0) bagi memperolehi skor-skor median dan Julat Antara Kuartil (JAK). Skor median</p><p>dan Julat Antara Kuartil (JAK) menggambarkan tahap persetujuan dan kesepakatan di</p><p>kalangan panel pakar. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua puluh isu</p><p>permasalahan dalam pelaksanaan PBS serta empat beias cadangan penambahbaikan</p><p>mengikut aspek-aspek yang ditetapkan. Antara aspek yang dikemukakan ialah aspek</p><p>pelajar, guru, pentadbir, prasarana, pengurusan fail, masa, ibu bapa, kewangan dan</p><p>pentaksiran. Kesimpulannya, kajian ini telah beijaya mengenalpasti masalah dalam</p><p>pelaksanaan PBS serta cadangan penambahbaikan mengikut perspektif pakar bagi</p><p>mcmastikan kejayaan pelaksanaan PBS.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Wan Mohd Helmi Wan Hanafi
author_facet Wan Mohd Helmi Wan Hanafi
author_sort Wan Mohd Helmi Wan Hanafi
title Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
title_short Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
title_full Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
title_fullStr Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
title_full_unstemmed Perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (PBS) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
title_sort perlaksanaan penilaian berasaskan sekolah (pbs) bagi mata pelajaran prinsip perakaunan: satu kajian delphi
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2012
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11400
_version_ 1811774764563300352