Pemupukan semangat patriotisme di kalangan pelajar sekolah menengah menerusi pengajaran dan pembelajaran sejarah : satu kajian kes tingkatan dua
<p>Kajian ini merupakan satu kajian koloberatif yang menggunakan pendekatan separa</p><p>penyertaan untuk meninjau keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sejarah dalam</p><p>mewujudkan kesedaran tentang kepentingan pemupu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11418 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini merupakan satu kajian koloberatif yang menggunakan pendekatan separa</p><p>penyertaan untuk meninjau keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran sejarah dalam</p><p>mewujudkan kesedaran tentang kepentingan pemupukan semangat patriotisme di kalangan pelajar.</p><p>Lima unsur patriotisme sepertimana yang terdapat di dalam kurikulum sejarah iaitu bangga sebagai</p><p>rakyat Malaysia, semangat setia negara, semangat kekitaan, berdisiplin dan berusaha diberi</p><p>perhatian dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan 3 buah sekolah di daerah Hulu Selangor. Data</p><p>diperolehi dengan beberapa cara iaitu pemerhatian 6 waktu pelajaran sejarah yang dikendalikan ke</p><p>atas 6 orang guru, temuduga dijalankan kepada seramai 18 orang iaitu 6 orang guru dan 12 orang</p><p>pelajar dan membuat analisis Sukatan Pelajaran Sejarah Tingkatan Dua KBSM 1986 dan Pindaan</p><p>2000. Cara yang digunakan untuk menganalisis data adalah seperti berikut. Di mana pemerhatian</p><p>dilakukan dengan menggunakan 2 borang iaitu borang penggunaan masa dan borang pemerhatian</p><p>yang terdiri daripada 5 item utama iaitu penyampaian pengajaran dan pembelajaran, komunikasi,</p><p>pengurusan bilik darjah, sikap dan siasah dan pemupukan unsur patriotisme. Temuduga dibuat</p><p>berdasarkan prosedur temuduga dan panduan temuduga yang dijalankan sebelum dan selepas</p><p>proses pengajaran dan pembelajaran sejarah. Soalan yang dikemukan sama ada dalam bentuk</p><p>struktur dan tidak berstruktur. Temuduga ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran langsung</p><p>daripada guru tentang usaha pemupukan semangat patriotisme menerusi proses pengajaran dan</p><p>pembelajaran sejarah di bilik darjah dan respon pelajar selepas pengajaran dan pembelajaran</p><p>terhadap usaha tersebut. Analisis kandungan dibuat ke atas Sukatan Pelajaran Sejarah KBSM</p><p>(Tingkatan Dua )1986 dan Pindaan tahun 2000. Analisis ini dibuat dengan membuat perbandingan</p><p>dari segi tema, membincangkan tentang isi kandungan dan tajuk. Data menunjukkan guru</p><p>mempunyai kefahaman terhadap usaha pemupukan patriotisme di bilik daijah. Walaubagaimanapun</p><p>guru dilihat kurang berjaya dalam menghubungkaitkan antara kehendak kurikulum untuk</p><p>memupuk semangat patriotisme dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah pengajaran</p><p>dan pembelajaran yang digunakan oleh guru kurang beijaya memupuk semangat patriotisme secara</p><p>berkesan sekadar di tahap pemikiran asas sahaja dan tidak ke arah pemikiran tinggi yang dapat</p><p>mengubah pemikiran atau andaian pelajar. Antara kekangan yang dialami oleh guru ialah</p><p>kekurangan bahan dan ketidakupayaan untuk membentuk kaedah pembelajaran yang sesuai. Data</p><p>juga menunjukkan pelajar faham tentang patriotisme dan kaitannya dengan pembelajaran sejarah</p><p>serta bersedia menjawab soalan aras tinggi yang mampu mencambah pemikiran mereka . Oleh itu</p><p>mereka memerlukan bimbingan dan panduan guru yang bertindak sebagai pemudah cara.</p> |
---|