Pembangunan kaedah pengajaran nyanyian berfokus kepada penerapan nilai patriotik dalam kalangan murid tahap dua sekolah rendah di Daerah Kinta Utara, Ipoh Perak Darul Ridzuan Malaysia
<p>Pengajaran nyanyian berfokus kepada penerapan nilai patriotik merupakan sebahagian</p><p>daripada elemen Pendidikan Muzik di sekolah. Objektif kajian ini adalah untuk</p><p>membangunkan, mengaplikasikan dan menilai kebolehgunaa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11426 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Pengajaran nyanyian berfokus kepada penerapan nilai patriotik merupakan sebahagian</p><p>daripada elemen Pendidikan Muzik di sekolah. Objektif kajian ini adalah untuk</p><p>membangunkan, mengaplikasikan dan menilai kebolehgunaan kaedah pengajaran</p><p>nyanyian berfokus kepada penerapan nilai patriotik dalam kalangan murid tahap dua</p><p>bagi membantu guru-guru Pendidikan Muzik menerapkan nilai patriotik dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan dalam bentuk kualitatif. Tiga orang</p><p>guru berpengalaman opsyen Pendidikan Muzik telah dipilih sebagai subjek kajian.</p><p>Dapatan data diperoleh berdasarkan pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen.</p><p>Hasil kajian menunjukkan bahawa kaedah pengajaran yang dibangunkan ini amat</p><p>membantu guru-guru Pendidikan Muzik untuk menerapkan nilai patriotik dalam</p><p>kalangan murid. Selain daripada itu, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa</p><p>kepelbagaian aktiviti selain daripada nyanyian membantu guru menjadikan aktiviti</p><p>pengajaran serta pembelajaran menjadi lebih menarik dan berkesan. Kesimpulannya,</p><p>kajian ini membuktikan bahawa penggunaan Kaedah Pengajaran Nyanyian Berfokus</p><p>Kepada Penerapan Nilai Patriotik Dalam Kalangan Murid Tahap Dua Sekolah Rendah</p><p>di Kinta Utara yang dibangunkan oleh pengkaji telah membantu guru-guru Pendidikan</p><p>Muzik mengajar nyanyian bagi menerapkan nilai patriotik ketika pengajaran dan</p><p>pembelajaran dengan berkesan</p> |
---|