Pembangunan kerangka keperluan perancangan penawaran program pengajian di Politeknik Malaysia
<p>Kajian lepas menunjukkan isu ketidakpadanan penawaran program pengajian di</p><p>politeknik dengan permintaan pihak berkepentingan menyebabkan program pengajian</p><p>dianggap tidak relevan dengan keperluan industri semasa. Ole...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11427 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian lepas menunjukkan isu ketidakpadanan penawaran program pengajian di</p><p>politeknik dengan permintaan pihak berkepentingan menyebabkan program pengajian</p><p>dianggap tidak relevan dengan keperluan industri semasa. Oleh itu, tujuan kajian ini</p><p>adalah untuk membangunkan kerangka baharu keperluan perancangan penawaran</p><p>program pengajian di politeknik. Teori Pihak Berkepentingan dan Model Elemen</p><p>Organisasi telah digunakan untuk mengukur dimensi perancangan. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan reka bentuk dan pembangunan (DDR) oleh Richey dan Klein</p><p>yang melibatkan tiga fasa penilaian keperluan, reka bentuk dan pembangunan serta</p><p>penilaian. Sampel kajian terdiri daripada 20 pakar bidang dan 30 pentadbir politeknik.</p><p>Instrumen kajian terdiri daripada protokol temu bual dan soal selidik. Kesahan konstruk</p><p>soal selidik telah disahkan oleh 5 orang pakar dan indeks kebolehpercayaan soal selidik</p><p>berdasarkan Alfa Cronbach adalah 0.97. Dalam fasa pertama, pakar bersetuju bahawa</p><p>kerangka baharu perancangan penawaran program pengajian diperlukan. Data daripada</p><p>fasa kedua pula menunjukkan tiga dimensi utama perancangan iaitu keperluan input,</p><p>keperluan proses, dan keperluan permintaan perlu dipertimbangkan oleh pihak</p><p>pentadbir politeknik. Novelti kajian boleh dilihat daripada elemen baharu yang didapati</p><p>berdasarkan dimensi permintaan iaitu laluan fleksibel, keunikan program pengajian,</p><p>kurikulum yang komprehensif serta selari dengan trend permintaan pasaran pekerjaan</p><p>semasa dengan jangkaan pekerjaan masa hadapan. Fasa terakhir iaitu fasa penilaian</p><p>mendapati satu kerangka baharu yang mengintegrasikan tiga dimensi perancangan telah</p><p>dipersetujui oleh 30 pentadbir politeknik yang terlibat dalam kajian ini.</p><p>Kesimpulannya, dapatan utama kajian menunjukkan satu kerangka baharu perancangan</p><p>program politeknik telah dapat dibangunkan berdasarkan data empirikal kajian.</p><p>Implikasi kajian adalah kerangka ini dapat diaplikasikan dalam sistem politeknik di</p><p>Malaysia yang dijangka akan dapat membantu pihak pentadbir politeknik dalam</p><p>merancang dan menawarkan program pengajian yang relevan serta memenuhi</p><p>keperluan pihak berkepentingan dalam ekosistem TVET.</p> |
---|