Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran

<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Umi Kalsom Abdul Majid
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2008
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11446
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:114462024-09-24 Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran 2008 Umi Kalsom Abdul Majid LB Theory and practice of education <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis</p><p>gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,</p><p>Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"</p><p>dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy</p><p>(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.</p><p>Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer</p><p>dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya</p><p>pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel</p><p>kajian terdiri daripada 240 orang pelajar perempuan tingkatan dua daripada sebuah sekolah.</p><p>Pelajar diagihkan kepada lapan kumpulan, empat kumpulan mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas dan empat kumpulan lagi mengikuti kaedah</p><p>pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin dan menjalani rawatan selama dua jam.</p><p>Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif clan statistik</p><p>inferensi ANOVA dua hala untuk menentukan kesan utama clan kesan interaksi kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran ke atas pencapaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mengikuti</p><p>kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin mendapat pencapaian yang</p><p>signifikan lebih baik. berbanding dengan pelajar yang mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas. Dari segi gaya pembelajaran, pelajar Konverger</p><p>memperolehi pencapaian yang lebih baik berbanding pelajar Akomodator, Assirnilator clan Diverger.</p><p>Dari segi peningkatan pencapaian antara dua kaedah pembelajaran pula didapati pelajar Diverger</p><p>menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding gaya pembelajaran lain. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran pelajar. Sehubungan dengan itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa gaya</p><p>pembelajaran bukanlah merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian. Gaya pembelajaran</p><p>lebih merupakan petunjuk bagaimana setiap individu itu menguasai pembelajaran.</p><p></p> 2008 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Umi Kalsom Abdul Majid
Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
description <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis</p><p>gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,</p><p>Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"</p><p>dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy</p><p>(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.</p><p>Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer</p><p>dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya</p><p>pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel</p><p>kajian terdiri daripada 240 orang pelajar perempuan tingkatan dua daripada sebuah sekolah.</p><p>Pelajar diagihkan kepada lapan kumpulan, empat kumpulan mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas dan empat kumpulan lagi mengikuti kaedah</p><p>pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin dan menjalani rawatan selama dua jam.</p><p>Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif clan statistik</p><p>inferensi ANOVA dua hala untuk menentukan kesan utama clan kesan interaksi kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran ke atas pencapaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mengikuti</p><p>kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin mendapat pencapaian yang</p><p>signifikan lebih baik. berbanding dengan pelajar yang mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas. Dari segi gaya pembelajaran, pelajar Konverger</p><p>memperolehi pencapaian yang lebih baik berbanding pelajar Akomodator, Assirnilator clan Diverger.</p><p>Dari segi peningkatan pencapaian antara dua kaedah pembelajaran pula didapati pelajar Diverger</p><p>menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding gaya pembelajaran lain. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran pelajar. Sehubungan dengan itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa gaya</p><p>pembelajaran bukanlah merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian. Gaya pembelajaran</p><p>lebih merupakan petunjuk bagaimana setiap individu itu menguasai pembelajaran.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Umi Kalsom Abdul Majid
author_facet Umi Kalsom Abdul Majid
author_sort Umi Kalsom Abdul Majid
title Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
title_short Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
title_full Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
title_fullStr Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
title_full_unstemmed Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
title_sort keberkesanan pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2008
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446
_version_ 1811774770546475008