Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran
<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelaja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11446 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:114462024-09-24 Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran 2008 Umi Kalsom Abdul Majid LB Theory and practice of education <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis</p><p>gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,</p><p>Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"</p><p>dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy</p><p>(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.</p><p>Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer</p><p>dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya</p><p>pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel</p><p>kajian terdiri daripada 240 orang pelajar perempuan tingkatan dua daripada sebuah sekolah.</p><p>Pelajar diagihkan kepada lapan kumpulan, empat kumpulan mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas dan empat kumpulan lagi mengikuti kaedah</p><p>pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin dan menjalani rawatan selama dua jam.</p><p>Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif clan statistik</p><p>inferensi ANOVA dua hala untuk menentukan kesan utama clan kesan interaksi kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran ke atas pencapaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mengikuti</p><p>kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin mendapat pencapaian yang</p><p>signifikan lebih baik. berbanding dengan pelajar yang mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas. Dari segi gaya pembelajaran, pelajar Konverger</p><p>memperolehi pencapaian yang lebih baik berbanding pelajar Akomodator, Assirnilator clan Diverger.</p><p>Dari segi peningkatan pencapaian antara dua kaedah pembelajaran pula didapati pelajar Diverger</p><p>menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding gaya pembelajaran lain. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran pelajar. Sehubungan dengan itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa gaya</p><p>pembelajaran bukanlah merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian. Gaya pembelajaran</p><p>lebih merupakan petunjuk bagaimana setiap individu itu menguasai pembelajaran.</p><p></p> 2008 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Umi Kalsom Abdul Majid Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
description |
<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan</p><p>Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang</p><p>dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis</p><p>gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,</p><p>Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"</p><p>dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy</p><p>(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.</p><p>Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer</p><p>dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya</p><p>pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel</p><p>kajian terdiri daripada 240 orang pelajar perempuan tingkatan dua daripada sebuah sekolah.</p><p>Pelajar diagihkan kepada lapan kumpulan, empat kumpulan mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas dan empat kumpulan lagi mengikuti kaedah</p><p>pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin dan menjalani rawatan selama dua jam.</p><p>Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif clan statistik</p><p>inferensi ANOVA dua hala untuk menentukan kesan utama clan kesan interaksi kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran ke atas pencapaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mengikuti</p><p>kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terpimpin mendapat pencapaian yang</p><p>signifikan lebih baik. berbanding dengan pelajar yang mengikuti kaedah pembelajaran</p><p>kolaboratif berbantukan komputer bebas. Dari segi gaya pembelajaran, pelajar Konverger</p><p>memperolehi pencapaian yang lebih baik berbanding pelajar Akomodator, Assirnilator clan Diverger.</p><p>Dari segi peningkatan pencapaian antara dua kaedah pembelajaran pula didapati pelajar Diverger</p><p>menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding gaya pembelajaran lain. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan</p><p>gaya pembelajaran pelajar. Sehubungan dengan itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa gaya</p><p>pembelajaran bukanlah merupakan faktor utama yang mempengaruhi pencapaian. Gaya pembelajaran</p><p>lebih merupakan petunjuk bagaimana setiap individu itu menguasai pembelajaran.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Umi Kalsom Abdul Majid |
author_facet |
Umi Kalsom Abdul Majid |
author_sort |
Umi Kalsom Abdul Majid |
title |
Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
title_short |
Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
title_full |
Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
title_fullStr |
Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
title_sort |
keberkesanan pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif |
publishDate |
2008 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11446 |
_version_ |
1811774770546475008 |