Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa di kalangan pelajar Tingkatan Dua
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11448 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di</p><p>Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112</p><p>orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Empat buah kelas telah diambil untuk kajian. Kaedah</p><p>koperatif dijalankan dalam dua kelas dan dua kelas lagi kaedah tradisional. Pelajar keempat-empat</p><p>kelas ini mempunyai pencapaian yang hampir sama. Kumpulan kaedah koperatif terdiri daripada 56</p><p>orang pelajar, dan kumpulan kaedah tradisional terdiri daripada 56 orang pelajar. Praujian, pasca</p><p>ujian clan kuiz mingguan dijalankan untuk melihat keberkesanan pengajaran dan pembelajaran secara</p><p>koperatif dalam kaedah STAD (Student Team Achievement Division). Pengajaran melalui kaedah</p><p>ini berjalan selama enam minggu. Ujian-t digunakan untuk menguji dua belas hipotesis bagi</p><p>menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian tatabahasa pelajar</p><p>kaedah koperatif dengan kaedah tradisional. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini juga akan</p><p>cuba meninjau kesan penggunaan dua kaedah pengajaran tatabahasa terhadap markat pencapaian</p><p>pelajar. Kajian ini juga dapat menjawab pertanyaan sama ada kaedah koperatif berkesan atau tidak</p><p>bagi mengajar tatabahasa di sekolah.</p><p></p> |
---|