Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi terhadap pencapaian dan penerimaan pelajar
<p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11490 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membanding antara pembelajaran yang menggunakan</p><p>Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek Berteraskan Teknologi (PBL+T) dan</p><p>pembelajaran menggunakan pendekatan konvensional, dengan melihat kesan keduadua</p><p>pendekatan ini terhadap pencapaian skor ujian pelajar bagi mata pelajaran Literasi</p><p>Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Kajian ini juga mengenalpasti pengaruh jantina</p><p>pelajar dan penerimaan mereka terhadap pembelajaran yang menggunakan pendekatan</p><p>PBL+T. Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan dalam dua fasa. Di mana</p><p>seramai 51 orang pelajar Tingkatan Dua terlibat dan dibahagi kepada dua kumpulan.</p><p>Data kajian dikutip melalui soal selidik pra dan pasca formatif, ujian pra dan ujian</p><p>pasca bagi melihat tahap pencapaian pembelajaran pelajar, manakala soal selidik</p><p>sumatif digunakan untuk mengenalpasti tahap penerimaan pelajar. Hasil kajian</p><p>menunjukkan; (i) kesan pendekatan PBL+T terhadap pencapaian pelajar adalah</p><p>positif, iaitu terdapat perbezaan yang signifikan di antara min skor ujian pasca</p><p>berbanding min skor ujian pra, (ii) keberkesanan pendekatan PBL+T tidak</p><p>dipengaruhi oleh jantina pelajar, dan (iii) tahap penerimaan pelajar terhadap</p><p>pembelajaran yang menggunakan pendekatan PBL+T adalah positif. Cadangan untuk</p><p>kajian lanjutan dan implikasi kepada para pendidik telah disyorkan dalam penulisan</p><p>disertasi ini.</p> |
---|