Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru-guru</p><p>sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Seramai 270 daripada 902 orang</p><p>telah menjawab soalselidik yang diedarkan secara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11513 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru-guru</p><p>sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Seramai 270 daripada 902 orang</p><p>telah menjawab soalselidik yang diedarkan secara rawak di semua sekolah menengah di</p><p>kawasan bandar Sandakan. Pengumpulan data berdasarkan soalselidik yang mengandungi</p><p>60 item untuk motivasi kerja dan 9 item untuk prestasi kerja dengan menggunakan skala</p><p>likert 5. Data dianalisis menggunakan kekerapan, deskriptif, dan statistik inferensi seperti</p><p>Ujian-t, AN0VA Sehala dan Korelasi Pearson dengan menggunakan aras signifikan .05.</p><p>Keputusan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan positif di antara motivasi kerja</p><p>keseluruhan dengan prestasi kerja guru. Manakala antara faktor Motivasi Intrinsik dan</p><p>faktor motivasi Ekstrinsik mempunyai perbezaan yang sedikit dalam mempengaruhi</p><p>prestasi kerja guru, namun nilai r bagi Motivasi Intrinsik lebih tinggi dari motivasi</p><p>Ekstrinsik. Keputusan kajian juga mendapati bahawa tiada perbezaan prestasi kerja</p><p>berdasarkan jantina dan negeri asal guru. Manakala status perkahwinan, agama, umur,</p><p>bangsa, kelulusan akademik dan pengalaman mengajar mempunyai perbezaan dengan</p><p>prestasi kerja guru. Kajian ini membuktikan bahawa faktor latarbelakang responden juga</p><p>mempengaruhi prestasi kerja guru. Beberapa cadangan diberikan untuk meningkatkan</p><p>motivasi kerja dan prestasi kerja guru serta cadangan kajian lanjutan.</p> |
---|