Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru-guru</p><p>sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Seramai 270 daripada 902 orang</p><p>telah menjawab soalselidik yang diedarkan secara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11513 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11513 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:115132024-10-09 Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah 2005 Masnih Mohd Noh <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru-guru</p><p>sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Seramai 270 daripada 902 orang</p><p>telah menjawab soalselidik yang diedarkan secara rawak di semua sekolah menengah di</p><p>kawasan bandar Sandakan. Pengumpulan data berdasarkan soalselidik yang mengandungi</p><p>60 item untuk motivasi kerja dan 9 item untuk prestasi kerja dengan menggunakan skala</p><p>likert 5. Data dianalisis menggunakan kekerapan, deskriptif, dan statistik inferensi seperti</p><p>Ujian-t, AN0VA Sehala dan Korelasi Pearson dengan menggunakan aras signifikan .05.</p><p>Keputusan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan positif di antara motivasi kerja</p><p>keseluruhan dengan prestasi kerja guru. Manakala antara faktor Motivasi Intrinsik dan</p><p>faktor motivasi Ekstrinsik mempunyai perbezaan yang sedikit dalam mempengaruhi</p><p>prestasi kerja guru, namun nilai r bagi Motivasi Intrinsik lebih tinggi dari motivasi</p><p>Ekstrinsik. Keputusan kajian juga mendapati bahawa tiada perbezaan prestasi kerja</p><p>berdasarkan jantina dan negeri asal guru. Manakala status perkahwinan, agama, umur,</p><p>bangsa, kelulusan akademik dan pengalaman mengajar mempunyai perbezaan dengan</p><p>prestasi kerja guru. Kajian ini membuktikan bahawa faktor latarbelakang responden juga</p><p>mempengaruhi prestasi kerja guru. Beberapa cadangan diberikan untuk meningkatkan</p><p>motivasi kerja dan prestasi kerja guru serta cadangan kajian lanjutan.</p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11513 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11513 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Masnih Mohd Noh Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru-guru</p><p>sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Seramai 270 daripada 902 orang</p><p>telah menjawab soalselidik yang diedarkan secara rawak di semua sekolah menengah di</p><p>kawasan bandar Sandakan. Pengumpulan data berdasarkan soalselidik yang mengandungi</p><p>60 item untuk motivasi kerja dan 9 item untuk prestasi kerja dengan menggunakan skala</p><p>likert 5. Data dianalisis menggunakan kekerapan, deskriptif, dan statistik inferensi seperti</p><p>Ujian-t, AN0VA Sehala dan Korelasi Pearson dengan menggunakan aras signifikan .05.</p><p>Keputusan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan positif di antara motivasi kerja</p><p>keseluruhan dengan prestasi kerja guru. Manakala antara faktor Motivasi Intrinsik dan</p><p>faktor motivasi Ekstrinsik mempunyai perbezaan yang sedikit dalam mempengaruhi</p><p>prestasi kerja guru, namun nilai r bagi Motivasi Intrinsik lebih tinggi dari motivasi</p><p>Ekstrinsik. Keputusan kajian juga mendapati bahawa tiada perbezaan prestasi kerja</p><p>berdasarkan jantina dan negeri asal guru. Manakala status perkahwinan, agama, umur,</p><p>bangsa, kelulusan akademik dan pengalaman mengajar mempunyai perbezaan dengan</p><p>prestasi kerja guru. Kajian ini membuktikan bahawa faktor latarbelakang responden juga</p><p>mempengaruhi prestasi kerja guru. Beberapa cadangan diberikan untuk meningkatkan</p><p>motivasi kerja dan prestasi kerja guru serta cadangan kajian lanjutan.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Masnih Mohd Noh |
author_facet |
Masnih Mohd Noh |
author_sort |
Masnih Mohd Noh |
title |
Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah |
title_short |
Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah |
title_full |
Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah |
title_fullStr |
Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah |
title_full_unstemmed |
Hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah Sandakan Sabah |
title_sort |
hubungan motivasi kerja dengan prestasi kerja guru: satu kajian di sekolah menengah daerah sandakan sabah |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2005 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11513 |
_version_ |
1818649086834769920 |