Menentukan kesahan dan kebolehpercayaan MSLQ versi Bahasa Melayu dalam mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri

<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen</p><p>Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) versi Bahasa Melayu dalam</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fakhruddin Khosim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11519
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen</p><p>Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) versi Bahasa Melayu dalam</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri daJam kalangan pelajar</p><p>pelajar sekolah menengah. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk melihat perkaitan</p><p>di antara motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri dengan pencapaian akademik.</p><p>Instrumen soal selidik MSLQ asal dalam Bahasa Inggeris yang dibina oleh Pintrich & De</p><p>Groot (1990) telah diteijemahkan kepada bahasa Melayu dengan kaedah terjemahan</p><p>semula untuk kegunaan pelajar-pelajar Malaysia. Sejumlah 711 orang responden yang</p><p>terdiri dari pelajar-pelajar Tingkatan Empat di 10 buah sekolah teknik di negeri Perak</p><p>terlibat untuk kajian ini. Data dianalisis dengan menggunakan perisian 'Statistical</p><p>Packages for the Social Science (SPSS) versi 15. Analisis deskriptif, kolerasi, analisis</p><p>faktor dan analisis regressi linear berganda telah dilakukan ke atas data yang dikumpul.</p><p>Keputusan menunjukkan secara keseluruhan instrumen MSLQ versi Bahasa Melayu</p><p>mempunyai kebolehercayaan yang tinggi seperti yang ditunjukkan oleh Cronbach Alpha</p><p>dan Analisis Faktor. Nilai ketekalan dalaman Cronbach Alpha yang diperolehi ialah 0.86</p><p>bagi motivasi dan 0.84 bagi pembelajaran regulasi kendiri. Kesahan konstruk bagi</p><p>instrumen ini juga tinggi dengan tiga faktor atau konstruk dan dua faktor diekstrak secara</p><p>nyata daripada pembolehubah motivasi dan dua konstruk daripada pembelajaran regulasi</p><p>kendiri (muatan faktor > 0.3), sama seperti instrumen asal dalam versi Bahasa Inggeris.</p><p>Dapatan juga menunjukkan terdapat perkaitan signifikan antara pembelajaran regulasi</p><p>kendiri dengan pencapaian akademik. Namun begitu sumbangan motivasi kepada</p><p>pencapaian akademik didapati tidak signifikan pada aras keyakinan 95 peratus (a = 0.05).</p><p>Keputusan ini menunjukkan bahawa MSLQ versi BM adalah instrumen yang baik bagi</p><p>mengukur tahap motivasi dan pembelajaran regulasi kendiri pelajar di Malaysia.</p>