Kepimpinan pengajaran dan peranan Ketua Panitia : Hubungan dengan budaya kerja guru terhadap pencapaian akademik mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah daerah Seremban
<p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut meli...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11521 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Fokus utama kajian adalah untuk melihat peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran Ketua</p><p>Panitia mata pelajaran Pendidikan Seni Visual melalui deligasi dan empowerman tugasan dari</p><p>pengetua. Kajian juga turut melihat budaya keija guru-guru Pendidikan Seni Visual terhadap</p><p>pencapaian akademik pelajar melalui periksaan SPM. Kajian juga turut melihat perbezaan</p><p>persepsi guru terhadap peranan dan pelaksanaan kepimpinan pengajaran berdasrkan faktor</p><p>demografi umur dan jantina. Kerangka kajian diasaskan kepada Model Kepimpinan Pengajaran</p><p>oleh Snyder(1983) dan budaya sekolah oleh Yaakob (2007). Data diperoleh menerusi soal</p><p>selidik. Seramai 83orang responden dari 25 buah sekolah menengah harian di Daerah Seremban,</p><p>Negeri Sembilan. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistic deskriptif dan inferensi</p><p>menerusi program SPSS-Versi 16. Analisis deskriptif, Ujian-t dan analisis Pekali Kolerasi</p><p>Pearson dan Ujian ANOVA sehala telah digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa; (1) Responden bersetuju dengan peranan/tugasan ketua panitia</p><p>Pendidikan Seni Visual (2) Guru-guru Pendidikan Seni Visual mempunyai tahap dimensi budaya</p><p>kerja sekolah terhadap ke arah pencapaian akademik pelajar; (3) Tidak terdapat perbezaan di</p><p>antara faktor demograti dengan peranan/tugasan Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual mengikut</p><p>jantina dan umur; (4) Tidak terdapat perbezaan di antara faktor demografi (jantina) dengan</p><p>budaya keija guru, mengikut dimensi budaya sekolah, dimensi kepimpinan dan dimensi</p><p>komitmen guru lelaki dengan guru perempuan; (5) Hubungan peranan/tugas Ketua Panitia</p><p>dengan budaya keija guru Pendidikan Seni Visual mengikut dimensi budaya sekolah dan</p><p>kepimpinan, mempunyai hubungan signilikan yang sederhana kuat, Manakala hubungan dimensi</p><p>komitmen dan fasa pencapaian/penilaian boleh diabaikan; (6) Hubungan di antara kepimpinan</p><p>pengajaran kurikulum Ketua Panitia Pendidikan Seni Visual dengan budaya keija guru</p><p>Pendidikan Seni Visual mempunyai hubungan yang kuat perkaitannya manakala dimensi</p><p>komitmen sederhana kuat.(7) Hubungan antara kepimpinan pengajaran Ketua Panitia Pendidikan</p><p>Seni Visual dengan pencapaian akademik tidak mempunyai hubungan antara satu dengan yang</p><p>lain. Berdasarkan hasil dapatan dari kajian beberapa cadangan yang releven telah diajukan</p><p>kepada pihak pengurusan iaitu pengetua, ketua panitia, guru-guru dan pelajar ke arah</p><p>meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.</p> |
---|