Pelajar, keluarga dan sekolah serta hubungannya dengan pencapaian dalam mata pelajaran Matematik
<p>Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan di antara persepsi pelajar terhadap</p><p>diri sendiri, keluarga dan sekolah dengan pencapaian dalam mata pelajaran matematik.</p><p>Sejumlah 346 orang pelajar tingkatan empat dar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11524 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan di antara persepsi pelajar terhadap</p><p>diri sendiri, keluarga dan sekolah dengan pencapaian dalam mata pelajaran matematik.</p><p>Sejumlah 346 orang pelajar tingkatan empat dari empat buah sekolah di daerah Hulu</p><p>Selangor terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Kajian ini berbentuk kuantitatif</p><p>dan kualitatif. Dapatan kajian diperoleh berdasarkan soal selidik yang dijawab oleh</p><p>responden kajian. Kajian ini juga melibatkan tiga orang pelajar sebagai responden</p><p>kajian untuk temu bual. Markah ujian Percubaan PMR bagi mata pelajaran matematik</p><p>digunakan untuk mengukur pencapaian. Ujian Korelasi Pearson dan Ujian Regresi</p><p>Pelbagai digunakan untuk menganalisis data. Hasil kajian mendapati terdapat</p><p>hubungan positif yang signitikan di antara ketiga-tiga persepsi yang dikaji dengan</p><p>pencapaian dalam mata pelajaran matematik. Persepsi pelajar terhadap diri sendiri,</p><p>keluarga dan sekolah mempunyai pengaruh yang kuat ke atas pencapaian pelajar</p><p>dalam mata pelajaran matematik. Di antara ketiga-tiga persepsi tersebut, didapati</p><p>persepsi pelajar terhadap diri sendiri merupakan faktor peramal yang paling kuat yang</p><p>boleh menentukan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik. Hasil dapatan</p><p>temu bual dengan tiga orang pelajar menunjukkan bahawa pencapaian mereka dalam</p><p>mata pelajaran matematik dipengaruhi oleh faktor sekolah dan faktor pelajar. Dua</p><p>orang pelajar berpendapat bahawa sekolah merupakan faktor utama yang boleh</p><p>menentukan pencapaian mereka dalam mata pelajaran matematik. Manakala seorang</p><p>pelajar berpendapat bahawa faktor pelajar merupakan faktor utama yang boleh</p><p>menentukan pencapaian mereka dalam mata pelajaran matematik.</p> |
---|