Corak penglibatan ibu bapa dalam konteks tiga jenis pendidikan prasekolah: prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tabika KEMAS dan prasekolah swasta
<p>Objektif utama kajian ini ialah untuk melihat dan membandingkan corak penglibatan</p><p>ibubapa dalam pendidikan di prasekolah anak-anak mereka. Penglibatan ibu bapa ini</p><p>dikaji di tiga jenis prasekolah, iaitu sebuah prase...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11525 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Objektif utama kajian ini ialah untuk melihat dan membandingkan corak penglibatan</p><p>ibubapa dalam pendidikan di prasekolah anak-anak mereka. Penglibatan ibu bapa ini</p><p>dikaji di tiga jenis prasekolah, iaitu sebuah prasekolah Sekolah Kebangsaan, sebuah</p><p>Tabika Kemas dan sebuah prasekolah swasta. Kajian terhadap amalan ibu bapa dan</p><p>guru-guru dalam kepelbagaian dimensi penglibatan ibu bapa ini disesuaikan daripada</p><p>tipologi Epstein sementara analisis terhadap bentuk hubungan, penglibatan dan tahap</p><p>perkongsian peranan ibu bapa dan guru yang wujud di ketiga-tiga prasekolah tersebut</p><p>dirumuskan pula mengikut model Wolfendale. Dapatan kajian menunjukkan terdapat</p><p>perbezaan penglibatan ibu bapa akibat daripada perbezaan latar kelas sosio ekonomi ibu</p><p>bapa, latar ikhtisas guru tadika , dan corak organisasi prasekolah. Keputusan kajian juga</p><p>mendapati hanya bentuk hubungan yang minima, penglibatan yang sederhana dan tiada</p><p>berlakunya perkongsian antara ibu bapa dengan guru dalam pendidikan prasekolah</p><p>Sekolah Kebangsaan dan prasekolah swasta. Manakala di Tabika KEMAS pula</p><p>berlakunya bentuk hubungan yang sederhana, penglibatan yang agak banyak dan</p><p>terdapatnya perkongsian antara ibu bapa dengan guru. Perbezaan struktur organisasi</p><p>dalam konteks tiga jenis prasekolah yang dikaji menunjukkan prasekolah Sekolah</p><p>Kebangsaan terikat dengan karenah birokrasi dan penuh dengan pelbagai prosedur telah</p><p>mewujudkan hubungan yang formal antara ibu bapa dengan guru. Di Tabika KEMAS,</p><p>hubungan yang wujud antara ibu bapa dengan guru lebih didapati lebih mesra kerana</p><p>penubuhan Tabika KEMAS ialah berdasarkan permintaan ahli masyarakat. Sikap saling</p><p>memerlukan antara ibu bapa dan guru demi kebajikan pendidikan kanak-kanak telah</p><p>mencetuskan suasana yang lebih terbuka dan penglibatan ibu bapa yang lebih aktif.</p><p>Sementara hubungan dan penglibatan ibu bapa di prasekolah swasta lebih berbentuk</p><p>kepada hubungan antara pembekal dengan pelanggan, di mana ibu bapa menganggap</p><p>prasekolah sebagai pembekal pendidikan yang boleh dibeli perkhidmatannya. Manakala</p><p>pihak prasekolah pula menganggap ibu bapa dan anak-anak hanya sebagai pelanggan</p><p>kepada perkhidmatan yang disediakan.</p> |
---|