Peranan Pengetua sebagai pemimpin pengajaran: kajian di dua buah Sekolah Menengah di Daerah Manjung Perak
<p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau sejauh manakah pengetua sekolah menengah Daerah Manjung telah menjalankan lima dimensi peranan pemimpin pengajaran di sekolah mereka. Selain itu, kajian ini cuba melihat sarna ada terdapat perbezaan antara tingkah laku kepimpinan pengajaran di sek...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11539 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk meninjau sejauh manakah pengetua sekolah menengah Daerah Manjung telah menjalankan lima dimensi peranan pemimpin pengajaran di sekolah mereka. Selain itu, kajian ini cuba melihat sarna ada terdapat perbezaan antara tingkah laku kepimpinan pengajaran di sekolah berpencapaian tinggi dengan sekolah berpencapaian rendah berdasarkan pencapaian akademik peperiksaan awam Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Peperiksaan Malaysia Lima dimensi peranan pengetua berkaitan dengan kepimpinan pengajaran yang dikaji ialah menjelaskan misi sekolah, mengwus kurikulum dan pengajaran, menyelia pengajaran, mengawasi kemajuan murid-murid serta menggalakkan iklim pengajaran dan pembelajaran. Kajian yang menggunakan instrumen oleh Hallinger & Murphy (1985) dan Krug (1992) ini melibatkan responden seramai 132 orang guru dari 2 buah sekolah menengah di Daerah Manjung, Perak. Analisis statistik deskriptif seperti taburan kekerapan, min dan peratus digunakan untuk menentukan persepsi guru terhadap peranan dimainkan oleh pengetua sebagai pemimpin pengajaran. Untuk melihat perbezaan yang signifikan antara sekolah berpencapaian tinggi dengan sekolah berpencapaian rendah, ujian khi-kuasa dua digunakan. Aras signifikan yang digunakan ialah p</p> |
---|