Kajian perlaksanaan amalan keselamatan dan kesihatan di Sekolah Menengah: satu tinjauan di Daerah Klang Selangor

<p>Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pelaksanaan amalan keselamatan dan kesihatan di 10 buah</p><p>sekolah menengah di Daerah Klang Selangor. Aspek-aspek keselamatan dan kesihatan yang dikaji ialah</p><p>aspek keselamatan m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zalina Kosnin@Sarkon
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11556
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pelaksanaan amalan keselamatan dan kesihatan di 10 buah</p><p>sekolah menengah di Daerah Klang Selangor. Aspek-aspek keselamatan dan kesihatan yang dikaji ialah</p><p>aspek keselamatan makmal, bengkel, dan keselamatan umum meliputi kelas, kantin, bilik guru,</p><p>tandas, padang dan gelanggang, aktiviti ko kurikulum dan aspek kebakaran. Kajian ini juga untuk</p><p>mengetahui adakah terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelaksanaan amalan keselamatan dan</p><p>kesihatan dari aspek yang dikaji berdasarkan faktor demografi sekolah seperti lokasi sekolah, gred</p><p>sekolah dan bilangan pelajar.</p><p>Kajian ini menggunakan borang soal selidik yang telah disesuaikan daripada Buku Manual Polisi</p><p>Sekolah Selamat. Sebanyak 120 orang respondan telah dipilih secara rawak daripada 10 buah sekolah</p><p>di daerah Klang Selangor. Analisa min skor , peratusan, Ujian t dan ANOVA digunakan dalam membuat</p><p>penganalisaan. Aras Signifikan telah ditetapkan pada aras 0.05 .</p><p>Hasil daripada kajian ini didapati bahawa tahap pelaksanaan amalan keselamatan dan kesihatan di</p><p>sekolah-sekolah kajian berada pada tahap yang tinggi. Di samping itu juga dapatan kajian</p><p>menunjukkan tahap pelaksanaan amalan keselamatan dan kesihatan di bengkel berada pada rangking</p><p>pertama diikuti makmal, aktiviti kokurikulum, aspek kebakaran, bilik guru,padang dan gelanggang,</p><p>kelas, kantin dan terakhir tandas. Hasil kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan</p><p>di antara pelaksanaan amalan keselamatan dan kesihatan dari aspek makmal dan umum berasaskan</p><p>jumlah pelajar. Ini menunjukkan jumlah pelajar mempengaruhi tahap pelaksanaan amalan keselamatan</p><p>dan kesihatan di sekolah.</p><p>Justeru dalam usaha untuk membentuk sekolah selamat semua pihak perlu memberi kerjasama yang</p><p>memuaskan. Setiap aspek keselamatan dan kesihatan hendaklah diambilkira dalam pelaksanaan amalan</p><p>keselamatan dan kesihatan di sekolah demi memastikan kejayaannya. lanya jua memerlukan kerjasama</p><p>daripada semua pihak melalui suatu perancangan pengurusan keselamatan yang rapi dan bersistematik.</p><p></p>