Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak

<p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Baharuddin Hashim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11573
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:115732024-10-23 Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak 2005 Baharuddin Hashim LB Theory and practice of education <p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk penggunaan pakej peralatan multimedia yang dibekalkan oleh Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia seperti komputer bimbit, projektor LCD dan CD perisian pembelajaran. Kajian ini</p><p>bertujuan melihat kekerapan penggunaan pakej multimedia tersebut di samping faktor-faktor yang</p><p>mendorong penggunaannya iaitu faktor persepsi guru, faktor kemahiran, faktor kursus dan faktor</p><p>pentadbiran. Kaedah tinjauan secara soal-selidik telah dijalankan di kalangan empat puluh empat</p><p>orang guru yang mengajar Sains atau Matematik dalam Bahasa lnggeris di enam buah sekolah menengah</p><p>di Daerah Larut Matang Dan Selama, Perak. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian</p><p>SPSS untuk mengira min, sisihan piawai, peratusan dan ujian-t. Antara dapatan kajian ialah:</p><p>(a) guru-guru mempunyai persepsi yang positif terhadap penggunaan multimedia (min di antara 3.89</p><p>hingga 4.48), (b) kekerapan penggunaan bagaimanapun adalah pada tahap sederhana (min 2.89), dan (c)</p><p>tiada perbezaan yang signifikan terhadap kekerapan penggunaan multimedia mengikut subjek diajar,</p><p>jantina guru dan pengalaman guru (ujian-t masing-masing menunjukkan 0.744, 0.844 dan 0.500 pada</p><p>tahap signifikan p<0.05). Kekerapan penggunaan multimedia boleh dipertingkatkan dengan</p><p>memperbanyakkan kursus di samping dorongan yang kuat daripada pihak pentadbir.</p><p></p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Baharuddin Hashim
Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
description <p>Kejayaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)</p><p>bergantung kepada usaha guru mengintegrasikan pelbagai kaedah pengajaran yang berkesan dalam</p><p>pengajaran mereka termasuk penggunaan pakej peralatan multimedia yang dibekalkan oleh Kementerian</p><p>Pelajaran Malaysia seperti komputer bimbit, projektor LCD dan CD perisian pembelajaran. Kajian ini</p><p>bertujuan melihat kekerapan penggunaan pakej multimedia tersebut di samping faktor-faktor yang</p><p>mendorong penggunaannya iaitu faktor persepsi guru, faktor kemahiran, faktor kursus dan faktor</p><p>pentadbiran. Kaedah tinjauan secara soal-selidik telah dijalankan di kalangan empat puluh empat</p><p>orang guru yang mengajar Sains atau Matematik dalam Bahasa lnggeris di enam buah sekolah menengah</p><p>di Daerah Larut Matang Dan Selama, Perak. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian</p><p>SPSS untuk mengira min, sisihan piawai, peratusan dan ujian-t. Antara dapatan kajian ialah:</p><p>(a) guru-guru mempunyai persepsi yang positif terhadap penggunaan multimedia (min di antara 3.89</p><p>hingga 4.48), (b) kekerapan penggunaan bagaimanapun adalah pada tahap sederhana (min 2.89), dan (c)</p><p>tiada perbezaan yang signifikan terhadap kekerapan penggunaan multimedia mengikut subjek diajar,</p><p>jantina guru dan pengalaman guru (ujian-t masing-masing menunjukkan 0.744, 0.844 dan 0.500 pada</p><p>tahap signifikan p<0.05). Kekerapan penggunaan multimedia boleh dipertingkatkan dengan</p><p>memperbanyakkan kursus di samping dorongan yang kuat daripada pihak pentadbir.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Baharuddin Hashim
author_facet Baharuddin Hashim
author_sort Baharuddin Hashim
title Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
title_short Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
title_full Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
title_fullStr Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
title_full_unstemmed Penggunaan multimedia di kalangan guru guru PPSMI di sekolah sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama, Perak
title_sort penggunaan multimedia di kalangan guru guru ppsmi di sekolah sekolah menengah daerah larut, matang dan selama, perak
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11573
_version_ 1818649094904610816