Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
<p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji ekspresi seni kanak-kanak prasekolah dalam aktiviti</p><p>seni iaitu dengan melihat aktiviti seni yang dilakukan di samping turut mengkaji bentuk ekspresi dan</p><p>unsur yang wujud...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11575 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:115752024-10-23 Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes 2007 Muhammad Sukri Osman LB Theory and practice of education <p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji ekspresi seni kanak-kanak prasekolah dalam aktiviti</p><p>seni iaitu dengan melihat aktiviti seni yang dilakukan di samping turut mengkaji bentuk ekspresi dan</p><p>unsur yang wujud dalam ekspresi seni tersebut. Kajian ini melibatkan 5 orang responden yang terdiri</p><p>daripada kanak-kanak prasekolah Sri Cempaka, Institut Perguruan Perlis, Perlis. Menerusi</p><p>kajian literature yang dijalankan, penyelidik mengklafikasikan aktiviti seni Yang dilakukan adalah</p><p>berdasarkan sukatan pelajaran iaitu mengikut bidang menggambar, membuat corak rekaan dan membuat</p><p>bentuk binaan. Pada keseluruhannya kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah</p><p>kajian kes iaitu dengan menggunakan teknik pemerhatian dan temubual. Analisisis data secara</p><p>interpretasi diskriptif digunakan dalam kajian ini bagi menjelaskan seberapa tepat yang mungkin</p><p>tentang apa yang dikaji serta menstrukturkan semula data dalam bentuk realiti yang mudah difahami</p><p>oleh pembaca. Dapatan kajian menunjukkan aktiviti seni yang paling diminati oleh kanak-kanak</p><p>prasekolah adalah lukisan. Manakala ekspresi seni kanak-kanak dilihat semasa bemulanya lakaran imej</p><p>yang digambarkan di dalam lukisan mereka. Hasil kajian menunjukkan wujudnya unsur naratif dalam</p><p>lukisan yang telah dihasilkan. lmplikasi daripada kajian mendapati bahawa kanak-kanak</p><p>diperingkat prasekolah seharusnya di beri kebebasan selain daripada sokongan, motivasi dan</p><p>sebagainya bagi meransangkan kreativiti ekspresi mereka dalam menghasilkan karya.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Muhammad Sukri Osman Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
description |
<p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji ekspresi seni kanak-kanak prasekolah dalam aktiviti</p><p>seni iaitu dengan melihat aktiviti seni yang dilakukan di samping turut mengkaji bentuk ekspresi dan</p><p>unsur yang wujud dalam ekspresi seni tersebut. Kajian ini melibatkan 5 orang responden yang terdiri</p><p>daripada kanak-kanak prasekolah Sri Cempaka, Institut Perguruan Perlis, Perlis. Menerusi</p><p>kajian literature yang dijalankan, penyelidik mengklafikasikan aktiviti seni Yang dilakukan adalah</p><p>berdasarkan sukatan pelajaran iaitu mengikut bidang menggambar, membuat corak rekaan dan membuat</p><p>bentuk binaan. Pada keseluruhannya kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah</p><p>kajian kes iaitu dengan menggunakan teknik pemerhatian dan temubual. Analisisis data secara</p><p>interpretasi diskriptif digunakan dalam kajian ini bagi menjelaskan seberapa tepat yang mungkin</p><p>tentang apa yang dikaji serta menstrukturkan semula data dalam bentuk realiti yang mudah difahami</p><p>oleh pembaca. Dapatan kajian menunjukkan aktiviti seni yang paling diminati oleh kanak-kanak</p><p>prasekolah adalah lukisan. Manakala ekspresi seni kanak-kanak dilihat semasa bemulanya lakaran imej</p><p>yang digambarkan di dalam lukisan mereka. Hasil kajian menunjukkan wujudnya unsur naratif dalam</p><p>lukisan yang telah dihasilkan. lmplikasi daripada kajian mendapati bahawa kanak-kanak</p><p>diperingkat prasekolah seharusnya di beri kebebasan selain daripada sokongan, motivasi dan</p><p>sebagainya bagi meransangkan kreativiti ekspresi mereka dalam menghasilkan karya.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Muhammad Sukri Osman |
author_facet |
Muhammad Sukri Osman |
author_sort |
Muhammad Sukri Osman |
title |
Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
title_short |
Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
title_full |
Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
title_fullStr |
Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
title_sort |
ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2007 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575 |
_version_ |
1818649095432044544 |