Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes

<p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji ekspresi seni kanak-kanak prasekolah dalam aktiviti</p><p>seni iaitu dengan melihat aktiviti seni yang dilakukan di samping turut mengkaji bentuk ekspresi dan</p><p>unsur yang wujud...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Sukri Osman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11575
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:115752024-10-23 Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes 2007 Muhammad Sukri Osman LB Theory and practice of education <p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji ekspresi seni kanak-kanak prasekolah dalam aktiviti</p><p>seni iaitu dengan melihat aktiviti seni yang dilakukan di samping turut mengkaji bentuk ekspresi dan</p><p>unsur yang wujud dalam ekspresi seni tersebut. Kajian ini melibatkan 5 orang responden yang terdiri</p><p>daripada kanak-kanak prasekolah Sri Cempaka, Institut Perguruan Perlis, Perlis. Menerusi</p><p>kajian literature yang dijalankan, penyelidik mengklafikasikan aktiviti seni Yang dilakukan adalah</p><p>berdasarkan sukatan pelajaran iaitu mengikut bidang menggambar, membuat corak rekaan dan membuat</p><p>bentuk binaan. Pada keseluruhannya kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah</p><p>kajian kes iaitu dengan menggunakan teknik pemerhatian dan temubual. Analisisis data secara</p><p>interpretasi diskriptif digunakan dalam kajian ini bagi menjelaskan seberapa tepat yang mungkin</p><p>tentang apa yang dikaji serta menstrukturkan semula data dalam bentuk realiti yang mudah difahami</p><p>oleh pembaca. Dapatan kajian menunjukkan aktiviti seni yang paling diminati oleh kanak-kanak</p><p>prasekolah adalah lukisan. Manakala ekspresi seni kanak-kanak dilihat semasa bemulanya lakaran imej</p><p>yang digambarkan di dalam lukisan mereka. Hasil kajian menunjukkan wujudnya unsur naratif dalam</p><p>lukisan yang telah dihasilkan. lmplikasi daripada kajian mendapati bahawa kanak-kanak</p><p>diperingkat prasekolah seharusnya di beri kebebasan selain daripada sokongan, motivasi dan</p><p>sebagainya bagi meransangkan kreativiti ekspresi mereka dalam menghasilkan karya.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Muhammad Sukri Osman
Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
description <p>Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji ekspresi seni kanak-kanak prasekolah dalam aktiviti</p><p>seni iaitu dengan melihat aktiviti seni yang dilakukan di samping turut mengkaji bentuk ekspresi dan</p><p>unsur yang wujud dalam ekspresi seni tersebut. Kajian ini melibatkan 5 orang responden yang terdiri</p><p>daripada kanak-kanak prasekolah Sri Cempaka, Institut Perguruan Perlis, Perlis. Menerusi</p><p>kajian literature yang dijalankan, penyelidik mengklafikasikan aktiviti seni Yang dilakukan adalah</p><p>berdasarkan sukatan pelajaran iaitu mengikut bidang menggambar, membuat corak rekaan dan membuat</p><p>bentuk binaan. Pada keseluruhannya kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah</p><p>kajian kes iaitu dengan menggunakan teknik pemerhatian dan temubual. Analisisis data secara</p><p>interpretasi diskriptif digunakan dalam kajian ini bagi menjelaskan seberapa tepat yang mungkin</p><p>tentang apa yang dikaji serta menstrukturkan semula data dalam bentuk realiti yang mudah difahami</p><p>oleh pembaca. Dapatan kajian menunjukkan aktiviti seni yang paling diminati oleh kanak-kanak</p><p>prasekolah adalah lukisan. Manakala ekspresi seni kanak-kanak dilihat semasa bemulanya lakaran imej</p><p>yang digambarkan di dalam lukisan mereka. Hasil kajian menunjukkan wujudnya unsur naratif dalam</p><p>lukisan yang telah dihasilkan. lmplikasi daripada kajian mendapati bahawa kanak-kanak</p><p>diperingkat prasekolah seharusnya di beri kebebasan selain daripada sokongan, motivasi dan</p><p>sebagainya bagi meransangkan kreativiti ekspresi mereka dalam menghasilkan karya.</p><p></p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhammad Sukri Osman
author_facet Muhammad Sukri Osman
author_sort Muhammad Sukri Osman
title Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
title_short Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
title_full Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
title_fullStr Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
title_full_unstemmed Ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
title_sort ekspresi seni kanak kanak prasekolah dalam aktiviti seni: satu kajian kes
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2007
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11575
_version_ 1818649095432044544