Kekangan pengurusan sekolah kurang murid sekolah jenis kebangsaan Cina di negeri Perak
<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kekangan pengurusan sekolah kurang murid di sekolah Jenis</p><p>Kebangsaan Cina di Negeri Perak. Kajian ini adalah bertumpu kepada kekangan fizikal, tanggungjawab,</p><p>emosi dan psikolo...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11576 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kekangan pengurusan sekolah kurang murid di sekolah Jenis</p><p>Kebangsaan Cina di Negeri Perak. Kajian ini adalah bertumpu kepada kekangan fizikal, tanggungjawab,</p><p>emosi dan psikologi ke atas pengurusan sekolah kurang murid.</p><p>Seramai 65 orang Guru Besar daripada 74 buah sekolah kurang murid SJK(C) di Negeri Perak. telah</p><p>memberi respon terhadap kajian ini. Kajian ini telah dijalankan dengan menggunakan satu set soal</p><p>selidik yang mengandungi 54 item.yang dibahagi kepada empat bahagian, iaitu bahagian A mempunyai 14</p><p>item mengenai maklumat sekolah, bahagian B mempunyai 6 item mengenai maklumat fizikal sekolah,</p><p>bahagian C mempunyai 12 item mengenai maklumat kekangan tanggungjawab, dan bahagian D</p><p>mempunyai 22 item yang mengukur keletihan emosi, depersonalisasi dan pencapaian responden.</p><p>Hasil dapatan kajian ialah pengurus-pengurus SKM SJK(C) di Negeri Perak menghadapi kekangan fizikal</p><p>dan tanggungjawab semasa menjalankan tugas mereka. Manakala kekangan emosi dan psikologi yang</p><p>dihadapi oleh pengurus pengurus SKM SJK(C) di Negeri Perak adalah pada kadar rendah sahaja.</p><p>Pihak kerajaan harus mempergiatkan aktiviti-aktiviti ekonomi di kawasan luar bandar untuk</p><p>menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi untuk penduduk penduduk luar bandar demi mengekalkan</p><p>mereka terus bermastautin di kawasan berkenaan. Kementerian Pendidikan Malaysia harus membenarkan</p><p>SKM SJK(C) berpindah ke bandar-bandar besar demi mengelakkan SKM SJK(C) ditutup.</p><p>Kekangaan fizikal SKM SJK(C) dapat diatasi dengan pihak Lembaga Pengurus sekolah menyerah hak</p><p>kepunyaan sekolah kepada Kementerian Pelajaran Malaysia atau pihak Kementerian Pelajaran</p><p>Malaysia membubarkan polisi pengkategorian sekolah kepada Sekolah Bantuan Penuh Kerajaan dan</p><p>Sekolah Bantuan Modal.</p><p>Dari segi aktiviti pengajaran dan pembelajaran di SKM, kelas bercantum atau multigrade teaching</p><p>harus diberhentikan dan norma perjawatan harus dirombak agar dapat memperbaiki taraf pencapaian</p><p>akademik.</p><p>Penyelidik mencadangkan bahawa kajian-kajian yang akan dilakukan pada masa hadapan adalah baik</p><p>sampel saiz dibesarkan ke semua SKM SJK(C) di seluruh negara. Kajian-kajian juga boleh dilakukan</p><p>ke atas SKM Sekolah Kebangsaan, termasuk sekolah Orang Asli dan SJK(T) untuk membuat kajian</p><p>perbandingan sama ada kekangan yang dihadapi adalah sama atau tidak di SJK(C).</p><p></p> |
---|