Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska
<p>Kajian tentang kemahiran literasi awal dalam kalangan kanak-kanak taska di Malaysia masih terhad dan belum berkembang dengan lebih meluas lagi. Justeru, kajian ini dijalankan terhadap kanak-kanak taska untuk mengenal pasti kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhad...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11595 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11595 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:115952024-10-25 Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska 2012 Juppri Bacotang <p>Kajian tentang kemahiran literasi awal dalam kalangan kanak-kanak taska di Malaysia masih terhad dan belum berkembang dengan lebih meluas lagi. Justeru, kajian ini dijalankan terhadap kanak-kanak taska untuk mengenal pasti kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal mereka. Kajian ini berbentuk kuantitatif (kuasi-eksperimen) sepenuhnya yang melibatkan seramai 20 orang kanak-kanak berumur empat tahun yang terdiri daripada 10 orang kanak-kanak lelaki dan 10 orang kanak-kanak perempuan. Kanak-kanak tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan secara sama rata iaitu kumpulan kawalan yang mendapat mendapat pelaksanaan aktiviti MULA dan kumpulan rawatan yang mendapat pembelajaran biasa. Kajian ini menjalankan ujian pra dan ujian pasca untuk mengenal pasti tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska. Dapatan kajian menunjukkan; (a) tahap kemahiran literasi awal semua kanak-kanak taska yang sedia ada berada pada tahap Sederhana (skor antara 8 hingga 11); (b) terdapat perbezaan skor min yang signifikan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska dalam kumpulan rawatan sebelum dan selepas mendapat pelaksanaan aktiviti MULA; (c) tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska dalam kumpulan kawalan sebelum dan selepas mendapat pembelajaran biasa; dan (d) terdapat perbezaan skor min yang signifikan peningkatan tahap kemahiran literasi awal antara kanak-kanak taska dalam kumpulan rawatan dengan kanak-kanak taska dalam kumpulan kawalan. Selain itu, pemerhatian berstruktur digunakan dalam kajian ini yang mengenal pasti; (e) terdapat keseimbangan penerapan kemahiran literasi awal sepanjang pelaksanaan aktiviti MULA. Kajian ini juga menggunakan skor rubrik yang mendapati; (f) pelaksanaan aktiviti MULA adalah bersesuaian untuk kanak-kanak taska. Keseluruhannya, pelaksanaan aktiviti MULA dapat meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska.</p> 2012 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11595 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11595 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Juppri Bacotang Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
description |
<p>Kajian tentang kemahiran literasi awal dalam kalangan kanak-kanak taska di Malaysia masih terhad dan belum berkembang dengan lebih meluas lagi. Justeru, kajian ini dijalankan terhadap kanak-kanak taska untuk mengenal pasti kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal mereka. Kajian ini berbentuk kuantitatif (kuasi-eksperimen) sepenuhnya yang melibatkan seramai 20 orang kanak-kanak berumur empat tahun yang terdiri daripada 10 orang kanak-kanak lelaki dan 10 orang kanak-kanak perempuan. Kanak-kanak tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan secara sama rata iaitu kumpulan kawalan yang mendapat mendapat pelaksanaan aktiviti MULA dan kumpulan rawatan yang mendapat pembelajaran biasa. Kajian ini menjalankan ujian pra dan ujian pasca untuk mengenal pasti tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska. Dapatan kajian menunjukkan; (a) tahap kemahiran literasi awal semua kanak-kanak taska yang sedia ada berada pada tahap Sederhana (skor antara 8 hingga 11); (b) terdapat perbezaan skor min yang signifikan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska dalam kumpulan rawatan sebelum dan selepas mendapat pelaksanaan aktiviti MULA; (c) tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska dalam kumpulan kawalan sebelum dan selepas mendapat pembelajaran biasa; dan (d) terdapat perbezaan skor min yang signifikan peningkatan tahap kemahiran literasi awal antara kanak-kanak taska dalam kumpulan rawatan dengan kanak-kanak taska dalam kumpulan kawalan. Selain itu, pemerhatian berstruktur digunakan dalam kajian ini yang mengenal pasti; (e) terdapat keseimbangan penerapan kemahiran literasi awal sepanjang pelaksanaan aktiviti MULA. Kajian ini juga menggunakan skor rubrik yang mendapati; (f) pelaksanaan aktiviti MULA adalah bersesuaian untuk kanak-kanak taska. Keseluruhannya, pelaksanaan aktiviti MULA dapat meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Juppri Bacotang |
author_facet |
Juppri Bacotang |
author_sort |
Juppri Bacotang |
title |
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
title_short |
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
title_full |
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
title_fullStr |
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
title_full_unstemmed |
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
title_sort |
kesan pelaksanaan aktiviti modul literasi awal (mula) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2012 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11595 |
_version_ |
1818649098547363840 |