Perlaksanaan kokurikulum sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu

<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk melihat pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sepuluh</p><p>buah Sekolah Menengah di Daerah Kota Kinabalu , Sabah. Di dalam kajian ini seramai</p><p>100 orang guru penasihat kokurikulum telah dipi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Arbaa Tampung
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11608
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk melihat pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sepuluh</p><p>buah Sekolah Menengah di Daerah Kota Kinabalu , Sabah. Di dalam kajian ini seramai</p><p>100 orang guru penasihat kokurikulum telah dipilih secara rawak dari 10 orang guru bagi</p><p>setiap sekolah untuk dijadikan responden. Hasil kajian ditumpukan kepada pelaksanaan</p><p>aktiviti kokurikulum yang dilihat dari lima aspek iaitu guru, pelajar, kewangan,</p><p>pentadbir, peralatan dan kemudahan padang dan gelanggang.Kajian ini berbentuk kaedah</p><p>tinjauan dan pangumpulan data dibuat melalui soal selidik. Data diproses dengan</p><p>komputer menggunakan program Statistical Package For Social Science (SPSS).</p><p>Statistik deskriptif yang menggunakan frekuensi, peratusan dan min digunakan bagi</p><p>menghuraikan responden kajian dan juga menjawab persoalan kajian. Dari kajian ini</p><p>didapati sekolah-sekolah yang dikaji memang menghadapi masalah guru (min 3.14),</p><p>masalah pelajar (min 3.94), masalah pentadbir (min 3.13), masalah kewangan (min 3.37),</p><p>masalah peralatan (min 3.48) dan masalah kemudahan gelanggang dan padang (min</p><p>3.45). Semua masalah tersebut berada pada masalah biasa dan bukan masalah utama.</p><p>Perkara ini boleh di atasi dari semasa ke semasa cuma masalah pelajar berada pada tahap</p><p>masalah utama dan perlu diberi perhatian sewajamya untuk menanganinya. Kajian ini</p><p>juga mendapati kebanyakan guru yang terlibat dengan proses pengelolaan aktiviti</p><p>pengajaran dan pembelajaan kokurikulum memerlukan kursus kerana kebanyakan</p><p>mereka kurang dan tidak mempunyai pengetahuan, kemahiran dan latihan di dalam</p><p>aktiviti tersebut. Di samping itu, didapati kebanyakan pelajar menyertai kokurikulum</p><p>kerana diwajibkan oleh pihak pentadbir sekolah dan inginkan sijil pada hujung tahun</p><p>persekolahan sahaja. Masalah peruntukan kewangan yang sukar diperolehi dan guru</p><p>terpaksa mengeluarkan wang sendiri bagi melicinkan program juga merupakan masalah</p><p>yang perlu diatasi dan diperbaiki dari semasa ke semasa, selain daripada masalah</p><p>kekurangan peralatan, kemudahan gelanggang dan padang.</p>