Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru
<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau perkaitan antara persekitaran amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja guru. Kecemerlangan sesebuah sekolah dipengaruhi oleh kepemimpinan pengetua yang berkesan. Namun kesibukan tugas pengetua dala...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11612 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:11612 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:116122024-11-07 Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru 2006 Khairul Bariah Yahya <p>Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau perkaitan antara persekitaran amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja guru. Kecemerlangan sesebuah sekolah dipengaruhi oleh kepemimpinan pengetua yang berkesan. Namun kesibukan tugas pengetua dalam menghadapi cabaran globalisasi memerlukan amalan pengurusan pengupayaan dijalankan di sekolah agar matlamat organisasi tercapai. Penyelidikan ini khususnya untuk mengenalpasti korelasi antara kedinamikan amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajarn dengan tekanan kerja kepada guru di daerah Larut, Matang dan Selama, Perak. Ia juga bertujuan untuk mengenalpasti tahap amalan pengurusan pengupayaan dan tahap tekanan kerja guru. Disamping itu penyelidik juga ingin melihat sarna ada terdapat perbezaan amalan pengupayaan antara jantina dan lokasi sekolah. Sejumlah 200 orang guru dari enam buah sekolah menengah didaerah Larut, Matang dan Selama, Perak telah dijadikan responden untuk kajian ini. Data yang terkumpul dianalisis dengan bantuan komputer melalui perisian program Statistic Package For Social Science (SPSS). version 11.00 for Windows. Penyelidikan menggunakan 2 jenis statistik untuk memproses data. Statistik deskriptif yang melibatkan pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Sementara statistik inferensi melibatkan Pekali Korelasi Pearson, dan ujian-t. Aras kesignifikan ialah p<0.05 telah menghasilkan keputusan bahawa amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaranadalah pada tahap tinggi. Manakala dapatan kajian bagi tahap tekanan kerja menunjukkan pada tahap sederhana dan rendah sementara sebilangan kecil pada tahap yang tinggi. Dapatan kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan bagi amalan pengupayaan di kalangan guru mengikut jantina. Manakala dapatan kajian bagi amalan pengupayaan dikalangan guru mengikut lokasi sekolah menunjukkan tiada hubungan yang signifikan. Kesemua dimensi amalan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran menunjukkan hubungan yang sederhana kukuh dan signifikan dengan tekanan kerja guru, dimana sekiranya amalan pengupayaan ditingkatkan sebaliknya tekanan kerja yang dialami oleh guru akan berkurangan. Dapatan kajian menjelaskan bahawa apabila amalan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran ditingkatkan, maka ia akan mengurangkan tekanan kerja yang dialami oleh guru.</p> 2006 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11612 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11612 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Khairul Bariah Yahya Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru |
description |
<p>Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau perkaitan antara persekitaran amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja guru. Kecemerlangan sesebuah sekolah dipengaruhi oleh kepemimpinan pengetua yang berkesan. Namun kesibukan tugas pengetua dalam menghadapi cabaran globalisasi memerlukan amalan pengurusan pengupayaan dijalankan di sekolah agar matlamat organisasi tercapai. Penyelidikan ini khususnya untuk mengenalpasti korelasi antara kedinamikan amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajarn dengan tekanan kerja kepada guru di daerah Larut, Matang dan Selama, Perak. Ia juga bertujuan untuk mengenalpasti tahap amalan pengurusan pengupayaan dan tahap tekanan kerja guru. Disamping itu penyelidik juga ingin melihat sarna ada terdapat perbezaan amalan pengupayaan antara jantina dan lokasi sekolah. Sejumlah 200 orang guru dari enam buah sekolah menengah didaerah Larut, Matang dan Selama, Perak telah dijadikan responden untuk kajian ini. Data yang terkumpul dianalisis dengan bantuan komputer melalui perisian program Statistic Package For Social Science (SPSS). version 11.00 for Windows. Penyelidikan menggunakan 2 jenis statistik untuk memproses data. Statistik deskriptif yang melibatkan pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Sementara statistik inferensi melibatkan Pekali Korelasi Pearson, dan ujian-t. Aras kesignifikan ialah p<0.05 telah menghasilkan keputusan bahawa amalan pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaranadalah pada tahap tinggi. Manakala dapatan kajian bagi tahap tekanan kerja menunjukkan pada tahap sederhana dan rendah sementara sebilangan kecil pada tahap yang tinggi. Dapatan kajian menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan bagi amalan pengupayaan di kalangan guru mengikut jantina. Manakala dapatan kajian bagi amalan pengupayaan dikalangan guru mengikut lokasi sekolah menunjukkan tiada hubungan yang signifikan. Kesemua dimensi amalan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran menunjukkan hubungan yang sederhana kukuh dan signifikan dengan tekanan kerja guru, dimana sekiranya amalan pengupayaan ditingkatkan sebaliknya tekanan kerja yang dialami oleh guru akan berkurangan. Dapatan kajian menjelaskan bahawa apabila amalan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran ditingkatkan, maka ia akan mengurangkan tekanan kerja yang dialami oleh guru.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Khairul Bariah Yahya |
author_facet |
Khairul Bariah Yahya |
author_sort |
Khairul Bariah Yahya |
title |
Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru |
title_short |
Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru |
title_full |
Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru |
title_fullStr |
Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru |
title_full_unstemmed |
Korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja Guru |
title_sort |
korelasi pengurusan pengupayaan dalam pengajaran dan pembelajaran dengan tekanan kerja guru |
granting_institution |
Perpustakaan Tuanku Bainun |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2006 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11612 |
_version_ |
1818649100355108864 |