Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
<p>Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan strategi POE</p><p>(Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka altematif pelajar tingkatan empat</p><p>bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma....
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11643 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan strategi POE</p><p>(Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka altematif pelajar tingkatan empat</p><p>bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma. Kajian ini dijalankan</p><p>menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen yang melibatkan 68 orang pelajar tingkatan</p><p>4 dari sebuah sekolah di daerah Kuala Terengganu. Dalam kajian ini, idea awal pelajar</p><p>mengenai konsep osmosis dan resapan telah diukur menggunakan Ujian Diagnostik</p><p>Osmosis dan Resapan (DODT). Ujian tersebut telah ditadbir sebagai ujian-pra ke atas 34</p><p>orang pelajar daripada kumpulan eksperimen yang menggunakan strategi POE dan</p><p>kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah pengajaran biasa. Untuk mengesan</p><p>kerangka altematif pelajar, analisis respon pelajar pada fasa ramalan dan penjelasan</p><p>dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa idea lumrah pelajar adalah bertentangan</p><p>dengan idea saintis. Kesan strategi POE dianalisis secara kuantitatif dengan</p><p>menggunakan Ujian Pencapaian Biologi. Dapatan kajian menunjukkan strategi POE</p><p>berkesan dalam mengesan kerangka altematif pelajar berkaitan konsep-konsep asas</p><p>dalam topik pergerakan bahan merentas membran plasma. Walaupun tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signirikan dalam min skor pencapaian secara keseluruhan di antara</p><p>kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, namun strategi ini mampu</p><p>meningkatkan pencapaian pelajar pada aras taksonomi Bloom yang lebih tinggi iaitu aras</p><p>pemahaman dan aplikasi.</p> |
---|