Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma

<p>Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan strategi POE</p><p>(Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka altematif pelajar tingkatan empat</p><p>bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Che Haniza Che Mohd Hanafi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11643
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:11643
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:116432024-11-20 Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma 2011 Che Haniza Che Mohd Hanafi <p>Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan strategi POE</p><p>(Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka altematif pelajar tingkatan empat</p><p>bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma. Kajian ini dijalankan</p><p>menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen yang melibatkan 68 orang pelajar tingkatan</p><p>4 dari sebuah sekolah di daerah Kuala Terengganu. Dalam kajian ini, idea awal pelajar</p><p>mengenai konsep osmosis dan resapan telah diukur menggunakan Ujian Diagnostik</p><p>Osmosis dan Resapan (DODT). Ujian tersebut telah ditadbir sebagai ujian-pra ke atas 34</p><p>orang pelajar daripada kumpulan eksperimen yang menggunakan strategi POE dan</p><p>kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah pengajaran biasa. Untuk mengesan</p><p>kerangka altematif pelajar, analisis respon pelajar pada fasa ramalan dan penjelasan</p><p>dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa idea lumrah pelajar adalah bertentangan</p><p>dengan idea saintis. Kesan strategi POE dianalisis secara kuantitatif dengan</p><p>menggunakan Ujian Pencapaian Biologi. Dapatan kajian menunjukkan strategi POE</p><p>berkesan dalam mengesan kerangka altematif pelajar berkaitan konsep-konsep asas</p><p>dalam topik pergerakan bahan merentas membran plasma. Walaupun tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signirikan dalam min skor pencapaian secara keseluruhan di antara</p><p>kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, namun strategi ini mampu</p><p>meningkatkan pencapaian pelajar pada aras taksonomi Bloom yang lebih tinggi iaitu aras</p><p>pemahaman dan aplikasi.</p> 2011 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11643 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11643 text zsm openAccess Masters Perpustakaan Tuanku Bainun Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Che Haniza Che Mohd Hanafi
Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
description <p>Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan strategi POE</p><p>(Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka altematif pelajar tingkatan empat</p><p>bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma. Kajian ini dijalankan</p><p>menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen yang melibatkan 68 orang pelajar tingkatan</p><p>4 dari sebuah sekolah di daerah Kuala Terengganu. Dalam kajian ini, idea awal pelajar</p><p>mengenai konsep osmosis dan resapan telah diukur menggunakan Ujian Diagnostik</p><p>Osmosis dan Resapan (DODT). Ujian tersebut telah ditadbir sebagai ujian-pra ke atas 34</p><p>orang pelajar daripada kumpulan eksperimen yang menggunakan strategi POE dan</p><p>kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah pengajaran biasa. Untuk mengesan</p><p>kerangka altematif pelajar, analisis respon pelajar pada fasa ramalan dan penjelasan</p><p>dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa idea lumrah pelajar adalah bertentangan</p><p>dengan idea saintis. Kesan strategi POE dianalisis secara kuantitatif dengan</p><p>menggunakan Ujian Pencapaian Biologi. Dapatan kajian menunjukkan strategi POE</p><p>berkesan dalam mengesan kerangka altematif pelajar berkaitan konsep-konsep asas</p><p>dalam topik pergerakan bahan merentas membran plasma. Walaupun tidak terdapat</p><p>perbezaan yang signirikan dalam min skor pencapaian secara keseluruhan di antara</p><p>kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan, namun strategi ini mampu</p><p>meningkatkan pencapaian pelajar pada aras taksonomi Bloom yang lebih tinggi iaitu aras</p><p>pemahaman dan aplikasi.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Che Haniza Che Mohd Hanafi
author_facet Che Haniza Che Mohd Hanafi
author_sort Che Haniza Che Mohd Hanafi
title Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
title_short Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
title_full Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
title_fullStr Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
title_full_unstemmed Kesan strategi pengajaran POE (Predict-Observe-Explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik Pergerakan Bahan Merentas Membran Plasma
title_sort kesan strategi pengajaran poe (predict-observe-explain) dalam mengesan kerangka alternatif pelajar tingkatan 4 bagi topik pergerakan bahan merentas membran plasma
granting_institution Perpustakaan Tuanku Bainun
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2011
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11643
_version_ 1818649104675241984