Komitmen dan pencapaian akademik pelajar sekolah-sekolah menengah: satu tinjauan kes di kalangan pelajar tingkatan empat di Daerah Perak Tengah dan Manjung, Perak

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang berkaitan dengan komitmen dan pencapaian</p><p>akademik pelajar-pelajar. Ia juga bertujuan untuk mengkaji hubungan komitmen dan pencapaian</p><p>akademik pelajar-pelajar de...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Termizi Abdul Aziz
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=11663
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang berkaitan dengan komitmen dan pencapaian</p><p>akademik pelajar-pelajar. Ia juga bertujuan untuk mengkaji hubungan komitmen dan pencapaian</p><p>akademik pelajar-pelajar dengan ciri-ciri latar belakang personal, motivasi dan persekitaran</p><p>sekolah. Untuk tujuan penyelidikan ini seramai 120 sampel dari 690 pelajar tingkatan 4 telah</p><p>dipilih secara rawak berstrata daripada 3 buah sekolah menengah di Daerah Perak Tengah dan 3 buah</p><p>sekolah menengah di Daerah Manjung, Perak. Data dikumpul berdasarkan 57 item soal selidik yang</p><p>dibina berasaskan 5 Skala Likert. Semua data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan SPSS</p><p>Version Windows 11.5 dengan kaedah Statistik Deskriptif dan Statistik Inferensi yang melibatkan</p><p>Ujian Korelasi Pearson dan Analisis Varians Sehala (ANOVA) bagi menguji hipotesis kajian. Paras</p><p>keertian yang digunakan bagi kajian ini ialah 0.05. Hasil dapatan mendapati bahawa majoriti</p><p>pelajar adalah dari keluarga yang mempunyai taraf sosio-ekonomi yang sederhana. Tahap pencapaian</p><p>akademik pelajar-pelajar adalah cemerlang, mempunyai komitmen yang tinggi dan bermotivasi untuk</p><p>mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pendidikan. Kajian mendapati komitmen pelajar mempunyai</p><p>hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik, persekitaran sekolah, matlamat</p><p>motivasi dan penglibatan ibu bapa manakala faktor -faktor lain tidak menunjukkan hubungan yang</p><p>positif dan syor telah diberikan untuk meningkatkan lagi komitmen untuk mencapai kecemerlangan akademik.</p><p></p>