Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)

Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan pendekatan pembelajaran berasaskan projek dari segi pencapaian dan peningkatan pembelajaran Information and Communication Technology (ICT) pelajar di Tingkatan 4. Kajian melibatkan dua set modul, iaitu modul pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Faridah Salam
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1248
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1248
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:12482020-02-27 Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR) 2015 Faridah Salam LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan pendekatan pembelajaran berasaskan projek dari segi pencapaian dan peningkatan pembelajaran Information and Communication Technology (ICT) pelajar di Tingkatan 4. Kajian melibatkan dua set modul, iaitu modul pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding dan modul pembelajaran berasaskan projek sedia ada. Kedua-dua modul tersebut digunakan sebagai panduan dalam pelaksanaan kerja projek bagi topik Perkakasan Komputer. Modul pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding telah direka bentuk dan dibangunkan berdasarkan model Analisis, Reka Bentuk, Bina, Laksana dan Nilai, manakala modul pembelajaran berasaskan projek sedia ada menggunakan templat Perancangan Unit Intel. Kajian ini adalah berdasarkan kepada pendekatan eksperimen kuasi menggunakan reka bentuk kumpulan kawalan tak seimbang untuk menilai keberkesanan pendekatan pengajaran terhadap pencapaian, penglibatan keseluruhan, penglibatan emosi, penglibatan tingkah laku, penglibatan kognitif, interaksi, dan kualiti produk yang dihasilkan oleh para pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 47 pelajar yang dipilih dari dua buah sekolah di daerah Kerian, Perak yang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Hipotesis telah diuji menggunakan analisis multivariat kovarian (MANCOVA) dengan pelarasan Bonferroni dan analisis Mann-Whitney. Prosedur partial eta-squared dan r digunakan untuk mengira kesan saiz sampel bagi menunjukkan kekuatan hubungan antara pemboleh ubah. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian dan kualiti produk yang dihasilkan oleh para pelajar. Sebaliknya, perbezaan antara tahap penglibatan dan interaksi diperhatikan sebagai tidak signifikan. Dapatan ini menunjukkan bahawa pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding adalah lebih berkesan dalam menyokong pembelajaran ICT pelajar dari segi meningkatkan tahap pencapaian dan kualiti produk yang dihasilkan oleh pelajar berbanding dengan tahap penglibatan dan interaksi dalam kalangan mereka. Oleh itu, pendekatan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding boleh digunakan sebagai satu pendekatan pengajaran alternatif yang menyumbang secara positif kepada prestasi pembelajaran pelajar. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1248 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1248 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB1603 Secondary Education
High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education
High schools
Faridah Salam
Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)
description Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan pendekatan pembelajaran berasaskan projek dari segi pencapaian dan peningkatan pembelajaran Information and Communication Technology (ICT) pelajar di Tingkatan 4. Kajian melibatkan dua set modul, iaitu modul pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding dan modul pembelajaran berasaskan projek sedia ada. Kedua-dua modul tersebut digunakan sebagai panduan dalam pelaksanaan kerja projek bagi topik Perkakasan Komputer. Modul pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding telah direka bentuk dan dibangunkan berdasarkan model Analisis, Reka Bentuk, Bina, Laksana dan Nilai, manakala modul pembelajaran berasaskan projek sedia ada menggunakan templat Perancangan Unit Intel. Kajian ini adalah berdasarkan kepada pendekatan eksperimen kuasi menggunakan reka bentuk kumpulan kawalan tak seimbang untuk menilai keberkesanan pendekatan pengajaran terhadap pencapaian, penglibatan keseluruhan, penglibatan emosi, penglibatan tingkah laku, penglibatan kognitif, interaksi, dan kualiti produk yang dihasilkan oleh para pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 47 pelajar yang dipilih dari dua buah sekolah di daerah Kerian, Perak yang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Hipotesis telah diuji menggunakan analisis multivariat kovarian (MANCOVA) dengan pelarasan Bonferroni dan analisis Mann-Whitney. Prosedur partial eta-squared dan r digunakan untuk mengira kesan saiz sampel bagi menunjukkan kekuatan hubungan antara pemboleh ubah. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian dan kualiti produk yang dihasilkan oleh para pelajar. Sebaliknya, perbezaan antara tahap penglibatan dan interaksi diperhatikan sebagai tidak signifikan. Dapatan ini menunjukkan bahawa pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding adalah lebih berkesan dalam menyokong pembelajaran ICT pelajar dari segi meningkatkan tahap pencapaian dan kualiti produk yang dihasilkan oleh pelajar berbanding dengan tahap penglibatan dan interaksi dalam kalangan mereka. Oleh itu, pendekatan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding boleh digunakan sebagai satu pendekatan pengajaran alternatif yang menyumbang secara positif kepada prestasi pembelajaran pelajar.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Faridah Salam
author_facet Faridah Salam
author_sort Faridah Salam
title Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)
title_short Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)
title_full Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)
title_fullStr Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)
title_full_unstemmed Kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ICT pelajar tingkatan 4 (IR)
title_sort kesan pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding terhadap pencapaian dan peningkatan pembelajaran ict pelajar tingkatan 4 (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1248
_version_ 1747832956976627712