Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR)
Kajian ini bertujuan menjelaskan keunggulan unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dalam 30 buah puisi tradisional Komponen Sastera (KOMSAS). Kumpulan teks KOMSAS yang terlibat dalam kajian ini ialah Kasut kelopak Jantung (Tingkatan Satu), Gema Sepi Gadis Genius (Tingkatan Dua), Harga Sebuah Luk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1249 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1249 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:12492020-02-27 Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) 2015 Nordiana Ab. Jabar PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan menjelaskan keunggulan unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dalam 30 buah puisi tradisional Komponen Sastera (KOMSAS). Kumpulan teks KOMSAS yang terlibat dalam kajian ini ialah Kasut kelopak Jantung (Tingkatan Satu), Gema Sepi Gadis Genius (Tingkatan Dua), Harga Sebuah Lukisan (Tingkatan Tiga ), Harga Remaja (Tingkatan Empat) dan Dirgahayu Bahasaku ( Tingkatan Lima). 30 buah puisi tradisional yang terlibat ialah 15 buah pantun, 11 buah syair, dua buah gurindam dan dua buah seloka. Kaedah kualitatif digunakan iaitu mengkaji teks-teks KOMSAS yang terlibat dengan mengaplikasikan teori Teksdealisme melalui prinsip kehadiran, pelanggaran, pengukuhan dan keperibadian. Tiga objektif utama kajian; iaitu menilai keunggulan 15 unsur FPK yang terdapat dalam 30 buah puisi tradisional teks KOMSAS. Membuktikan wujudnya hubungan unsur-unsur pendidikan yang terdapat dalam FPK dengan Puisi Tradisonal Melayu KOMSAS dan menganalisis tahap kerelevanan 30 buah puisi tradisional Melayu dalam teks KOMSAS. Tiga dapatan kajian menunjukkan kewujudan lima belas unsur FPK terdapat dalam 30 puluh buah puisi tradisional melalui asas pertama teori teksdealisme iaitu prinsip kehadiran. Kedua, proses pengekalan dan perubahan tema membuktikan puisi tradisional teks KOMSAS relevan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran. Ketiga, Citra masyarakat dan elemen pendidikan saling berkaitan dengan unsur FPK. Implikasinya, penerapan FPK melahirkan keseimbangan insan dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek melalui puisi tradisional KOMSAS. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1249 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1249 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Nordiana Ab. Jabar Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan menjelaskan keunggulan unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dalam 30 buah puisi tradisional Komponen Sastera (KOMSAS). Kumpulan teks KOMSAS yang terlibat dalam kajian ini ialah Kasut kelopak Jantung (Tingkatan Satu), Gema Sepi Gadis Genius (Tingkatan Dua), Harga Sebuah Lukisan (Tingkatan Tiga ), Harga Remaja (Tingkatan Empat) dan Dirgahayu Bahasaku ( Tingkatan Lima). 30 buah puisi tradisional yang terlibat ialah 15 buah pantun, 11 buah syair, dua buah gurindam dan dua buah seloka. Kaedah kualitatif digunakan iaitu mengkaji teks-teks KOMSAS yang terlibat dengan mengaplikasikan teori Teksdealisme melalui prinsip kehadiran, pelanggaran, pengukuhan dan keperibadian. Tiga objektif utama kajian; iaitu menilai keunggulan 15 unsur FPK yang terdapat dalam 30 buah puisi tradisional teks KOMSAS. Membuktikan wujudnya hubungan unsur-unsur pendidikan yang terdapat dalam FPK dengan Puisi Tradisonal Melayu KOMSAS dan menganalisis tahap kerelevanan 30 buah puisi tradisional Melayu dalam teks KOMSAS. Tiga dapatan kajian menunjukkan kewujudan lima belas unsur FPK terdapat dalam 30 puluh buah puisi tradisional melalui asas pertama teori teksdealisme iaitu prinsip kehadiran. Kedua, proses pengekalan dan perubahan tema membuktikan puisi tradisional teks KOMSAS relevan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran. Ketiga, Citra masyarakat dan elemen pendidikan saling berkaitan dengan unsur FPK. Implikasinya, penerapan FPK melahirkan keseimbangan insan dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek melalui puisi tradisional KOMSAS. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Nordiana Ab. Jabar |
author_facet |
Nordiana Ab. Jabar |
author_sort |
Nordiana Ab. Jabar |
title |
Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) |
title_short |
Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) |
title_full |
Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) |
title_fullStr |
Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) |
title_full_unstemmed |
Keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional Melayu KOMSAS (IR) |
title_sort |
keunggulan unsur falsafah pendidikan kebangsaan dalam puisi tradisional melayu komsas (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1249 |
_version_ |
1747832957218848768 |