Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR)
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris dengan pencapaian Bahasa Inggeris murid Tahun Lima di sekolah-sekolah kebangsaan FELDA di daerah Bera, Pahang. Seramai 205 orang murid Tahun Lima di lapan buah seko...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1261 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:12612020-02-27 Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) 2015 Mariani Mohd Nor PE English Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris dengan pencapaian Bahasa Inggeris murid Tahun Lima di sekolah-sekolah kebangsaan FELDA di daerah Bera, Pahang. Seramai 205 orang murid Tahun Lima di lapan buah sekolah telah dipilih melalui persampelan rawak kelompok. Soal selidik Scheffe (2009) digunakan untuk mengumpul data mengenai sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Manakala, maklumat mengenai pencapaian Bahasa Inggeris diperoleh daripada markah Ujian Pertengahan Tahun 2014 yang disediakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bera. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif iaitu frekuensi dan peratus serta analisis inferensi iaitu korelasi Pearson dan regresi berganda kaedah stepwise. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian Bahasa Inggeris bagi majoriti responden adalah pada tahap sederhana (69.3%) dan bilangan responden yang lemah dalam Bahasa Inggeris (28.8%) adalah jauh lebih ramai berbanding murid yang cemerlang (2.0%). Di samping itu, terdapat hubungan yang signifikan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dengan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Selain itu, berdasarkan hasil analisis regresi berganda pula, didapati pemboleh ubah utama yang mempengaruhi pencapaian Bahasa Inggeris ialah sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris (F = 30.639, p = 0.001. Kesimpulannya, pencapaian Bahasa Inggeris mempunyai perkaitan yang rapat dengan sikap murid. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa pencapaian Bahasa Inggeris boleh ditingkatkan jika sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris diubah. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PE English |
spellingShingle |
PE English Mariani Mohd Nor Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris dengan pencapaian Bahasa Inggeris murid Tahun Lima di sekolah-sekolah kebangsaan FELDA di daerah Bera, Pahang. Seramai 205 orang murid Tahun Lima di lapan buah sekolah telah dipilih melalui persampelan rawak kelompok. Soal selidik Scheffe (2009) digunakan untuk mengumpul data mengenai sikap terhadap Bahasa Inggeris dan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Manakala, maklumat mengenai pencapaian Bahasa Inggeris diperoleh daripada markah Ujian Pertengahan Tahun 2014 yang disediakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bera. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah deskriptif iaitu frekuensi dan peratus serta analisis inferensi iaitu korelasi Pearson dan regresi berganda kaedah stepwise. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian Bahasa Inggeris bagi majoriti responden adalah pada tahap sederhana (69.3%) dan bilangan responden yang lemah dalam Bahasa Inggeris (28.8%) adalah jauh lebih ramai berbanding murid yang cemerlang (2.0%). Di samping itu, terdapat hubungan yang signifikan antara sikap terhadap Bahasa Inggeris dengan motivasi untuk mempelajari Bahasa Inggeris. Selain itu, berdasarkan hasil analisis regresi berganda pula, didapati pemboleh ubah utama yang mempengaruhi pencapaian Bahasa Inggeris ialah sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris (F = 30.639, p = 0.001. Kesimpulannya, pencapaian Bahasa Inggeris mempunyai perkaitan yang rapat dengan sikap murid. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa pencapaian Bahasa Inggeris boleh ditingkatkan jika sikap negatif murid terhadap Bahasa Inggeris diubah. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mariani Mohd Nor |
author_facet |
Mariani Mohd Nor |
author_sort |
Mariani Mohd Nor |
title |
Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) |
title_short |
Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) |
title_full |
Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) |
title_fullStr |
Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) |
title_full_unstemmed |
Hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa Inggeris murid Sekolah Kebangsaan Felda daerah Bera (IR) |
title_sort |
hubungan sikap dan motivasi dengan pencapaian bahasa inggeris murid sekolah kebangsaan felda daerah bera (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1261 |
_version_ |
1747832960152764416 |