Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh murid dan tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh guru. Seterusnya perbandingan di antara tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh murid dengan bahan bacaan yang dipilih oleh guru. Reka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aisyah Adnan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1458
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1458
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:14582020-02-27 Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR) 2015 Aisyah Adnan PN Literature (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh murid dan tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh guru. Seterusnya perbandingan di antara tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh murid dengan bahan bacaan yang dipilih oleh guru. Reka bentuk kajian yang dijalankan ini berbentuk kuantitatif deskriptif. Kajian ini telah dijalankan di empat buah sekolah rendah yang dibahagikan kepada sekolah bandar dan sekolah luar bandar. Sampel kajian terdiri daripada 144 orang murid sekolah rendah yang telah dipilih oleh guru dari Tahun Satu hingga Tahun Enam. Seramai 24 orang guru Bahasa Melayu terlibat dalam kajian ini. 288 buah bahan bacaan telah dianalisis kandungannya dari aspek jumlah ayat, jumlah patah perkataan dan jumlah suku kata dengan menggunakan Formula Kebolehbacaan Khadijah Rohani (1982). Hasil analisis menunjukkan terdapat perbezaan pemilihan oleh murid dengan guru dari aspek tahap kebolehbacaan bahan dan genre bahan bacaan. Namun demikian dapatan turut menunjukkan persamaan antara pemilihan bahan oleh guru dan murid dari aspek bahan bacaan berilustrasi. Dapatan kajian juga memperlihatkan perbezaan pemilihan tahap kebolehbacaan bahan, genre, dan illustrasi mengikut jantina, lokasi, tahap dan tahun persekolahan murid. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1458 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1458 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PN Literature (General)
spellingShingle PN Literature (General)
Aisyah Adnan
Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh murid dan tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh guru. Seterusnya perbandingan di antara tahap kebolehbacaan bahan bacaan yang dipilih oleh murid dengan bahan bacaan yang dipilih oleh guru. Reka bentuk kajian yang dijalankan ini berbentuk kuantitatif deskriptif. Kajian ini telah dijalankan di empat buah sekolah rendah yang dibahagikan kepada sekolah bandar dan sekolah luar bandar. Sampel kajian terdiri daripada 144 orang murid sekolah rendah yang telah dipilih oleh guru dari Tahun Satu hingga Tahun Enam. Seramai 24 orang guru Bahasa Melayu terlibat dalam kajian ini. 288 buah bahan bacaan telah dianalisis kandungannya dari aspek jumlah ayat, jumlah patah perkataan dan jumlah suku kata dengan menggunakan Formula Kebolehbacaan Khadijah Rohani (1982). Hasil analisis menunjukkan terdapat perbezaan pemilihan oleh murid dengan guru dari aspek tahap kebolehbacaan bahan dan genre bahan bacaan. Namun demikian dapatan turut menunjukkan persamaan antara pemilihan bahan oleh guru dan murid dari aspek bahan bacaan berilustrasi. Dapatan kajian juga memperlihatkan perbezaan pemilihan tahap kebolehbacaan bahan, genre, dan illustrasi mengikut jantina, lokasi, tahap dan tahun persekolahan murid.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Aisyah Adnan
author_facet Aisyah Adnan
author_sort Aisyah Adnan
title Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)
title_short Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)
title_full Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)
title_fullStr Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)
title_full_unstemmed Perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (IR)
title_sort perbandingan tahap kebolehbacaan bahan bacaan pilihan murid dan guru (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1458
_version_ 1747832974607384576