Hubungan antara ciri-ciri keusahawanan dengan aspirasi keusahawanan pelajar tingkatan empat di daerah Kuala Kangsar, Perak (IR)

Objektif utama ialah untuk mengenal pasti perbezaan antara ciri-ciri keusahawanan berdasarkan faktor demografi pelajar. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan hubungan antara ciri-ciri keusahawanan dengan aspirasi keusahawanan di kalangan pelajar. Sebanyak 300 orang pelajar tingkatan empat dipil...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Vijayakumari Silverjoo
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1504
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Objektif utama ialah untuk mengenal pasti perbezaan antara ciri-ciri keusahawanan berdasarkan faktor demografi pelajar. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan hubungan antara ciri-ciri keusahawanan dengan aspirasi keusahawanan di kalangan pelajar. Sebanyak 300 orang pelajar tingkatan empat dipilih daripada tujuh buah sekolah menengah di daerah Kuala Kangsar, Perak sebagai sampel kajian. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik untuk meninjau ciri-ciri keusahawanan di kalangan pelajar manakala tujuh item digunakan untuk mengenal pasti aspirasi keusahawanan. Ciri-ciri keusahawanan pelajar dikaji dalam enam dimensi iaitu keperluan kepada pencapaian, inovasi, kesanggupan mengambil risiko, lokus kawalan dalaman, toleransi ketaksaan (tolerance ofambiguity) dan keyakinan diri. Dalam kajian ini, dua jenis statistik digunakan iaitu deskriptif dan statistik inferens. Analisis ujian-t dan ANOVA satu hala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam ciri-ciri keusahawanan berdasarkan faktor demografi. Dapatan kajian hanya menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam aspirasi keusahawanan berdasarkan faktor pemilihan mata pelajaran elektif perdagangan dan penglibatan pelajar dalam aktiviti pemiagaan. Hasil ujian kolerasi menunjukkan terdapat hubungan yang positif antara ciri-ciri keusahawanan dengan aspirasi keusahawanan pelajar. Ini bermakna semakin banyak pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran boleh meningkatkan aspirasi pelajar untuk menjadi keusahawanan.