Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk mengukur hubungan antara penyesuaian dan motivasi pencapaian dengan pencapaian akademik dan hubungan penyesuaian dan motivasi pencapaian antara jantina. Seramai 105 orang pelajar Tingkatan Satu daripada sebuah sekolah menengah telah dipilih dengan kaedah persampelan be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Megalah Krishnan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1608
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1608
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:16082020-02-27 Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR) 2015 Megalah Krishnan LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengukur hubungan antara penyesuaian dan motivasi pencapaian dengan pencapaian akademik dan hubungan penyesuaian dan motivasi pencapaian antara jantina. Seramai 105 orang pelajar Tingkatan Satu daripada sebuah sekolah menengah telah dipilih dengan kaedah persampelan bertujuan untuk menjadi responden kajian. Data dipungut menggunakan instrumen Skala Penyesuaian Bell yang merangkumi dua elemen iaitu penyesuaian rumah dan penyesuaian emosi. Skala Motivasi Pencapaian Ray digunakan untuk mengukur tahap motivasi pencapaian pelajar. Pencapaian akademik pelajar diukur berdasarkan Gred Purata Markah. Data kajian ini dianalisis menggunakan statistik deskriptif, iaitu Peratusan, Kekerapan, Sisihan Piawai dan Min serta statistik inferensi iaitu ujian Korelasi Pearson dan ujian-t. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan penyesuaian rumah mempunyai hubungan yang signifikan dengan motivasi pencapaian. Hasil ujian-t menunjukkan tahap penyesuaian rumah dan penyesuaian emosi pelajar lelaki lebih tinggi berbanding pelajar perempuan, tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap motivasi pencapaian antara jantina. Walau bagaimanapun, tahap penyesuaian emosi pelajar adalah rendah, khususnya pelajar perempuan. Selain itu, hasil kajian juga menunjukkan bahawa penyesuaian emosi mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik, manakala motivasi pencapaian mempunyai hubungan negatif yang signifikan ke atas pencapaian akademik. Dapatan kajian ini menyokong kepentingan penyesuaian dan motivasi pencapaian dalam membantu meningkatkan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah menengah. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1608 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1608 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Megalah Krishnan
Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengukur hubungan antara penyesuaian dan motivasi pencapaian dengan pencapaian akademik dan hubungan penyesuaian dan motivasi pencapaian antara jantina. Seramai 105 orang pelajar Tingkatan Satu daripada sebuah sekolah menengah telah dipilih dengan kaedah persampelan bertujuan untuk menjadi responden kajian. Data dipungut menggunakan instrumen Skala Penyesuaian Bell yang merangkumi dua elemen iaitu penyesuaian rumah dan penyesuaian emosi. Skala Motivasi Pencapaian Ray digunakan untuk mengukur tahap motivasi pencapaian pelajar. Pencapaian akademik pelajar diukur berdasarkan Gred Purata Markah. Data kajian ini dianalisis menggunakan statistik deskriptif, iaitu Peratusan, Kekerapan, Sisihan Piawai dan Min serta statistik inferensi iaitu ujian Korelasi Pearson dan ujian-t. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan penyesuaian rumah mempunyai hubungan yang signifikan dengan motivasi pencapaian. Hasil ujian-t menunjukkan tahap penyesuaian rumah dan penyesuaian emosi pelajar lelaki lebih tinggi berbanding pelajar perempuan, tetapi tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap motivasi pencapaian antara jantina. Walau bagaimanapun, tahap penyesuaian emosi pelajar adalah rendah, khususnya pelajar perempuan. Selain itu, hasil kajian juga menunjukkan bahawa penyesuaian emosi mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik, manakala motivasi pencapaian mempunyai hubungan negatif yang signifikan ke atas pencapaian akademik. Dapatan kajian ini menyokong kepentingan penyesuaian dan motivasi pencapaian dalam membantu meningkatkan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Megalah Krishnan
author_facet Megalah Krishnan
author_sort Megalah Krishnan
title Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)
title_short Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)
title_full Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)
title_fullStr Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)
title_full_unstemmed Penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (IR)
title_sort penyesuaian, motivasi pencapaian dan pencapaian akademik pelajar di sebuah sekolah menengah: sebuah kajian kes (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1608
_version_ 1747832981911764992