Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)

Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran PDEODE terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi, yang melibatkan sampel seramai 62 orang pelajar tingkatan empat aliran sains. Data diperoleh daripada ujian pra, ujian pas...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Zuraidah Wan Nordin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:1611
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:16112020-02-27 Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) 2015 Wan Zuraidah Wan Nordin LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran PDEODE terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi, yang melibatkan sampel seramai 62 orang pelajar tingkatan empat aliran sains. Data diperoleh daripada ujian pra, ujian pasca, temubual berstruktur dan soal selidik. Ujian-t sampel bebas dan ujian-t sampel berpasangan digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar dalam kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang singnifikan di antara kedua-dua kumpulan. Basil kajian turut menunjukkan konsep altematif pelajar tentang kondensasi dapat dikelompokkan kepada enam sub-tema iaitu proses perubahan fizikal, resapan keluar, penyejatan, pemejalwapan, perubahan keadaan jirim dan tindakbalas kimia. Kesimpulannya, strategi pengajaran PDEODE berupaya membantu pe1ajar dalam memahami konsep kondensasi yang betul serta meningkatkan sikap positif pelajar terhadap sains. Kajian ini memberikan implikasi yang baik untuk pengajaran dan pembelajaran sains di mana strategi pengajaran PDEODE boleh digunakan oleh guru sebagai salah satu altematif pedagogi berkesan dalam pengajaran. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Wan Zuraidah Wan Nordin
Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
description Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran PDEODE terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi, yang melibatkan sampel seramai 62 orang pelajar tingkatan empat aliran sains. Data diperoleh daripada ujian pra, ujian pasca, temubual berstruktur dan soal selidik. Ujian-t sampel bebas dan ujian-t sampel berpasangan digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar dalam kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang singnifikan di antara kedua-dua kumpulan. Basil kajian turut menunjukkan konsep altematif pelajar tentang kondensasi dapat dikelompokkan kepada enam sub-tema iaitu proses perubahan fizikal, resapan keluar, penyejatan, pemejalwapan, perubahan keadaan jirim dan tindakbalas kimia. Kesimpulannya, strategi pengajaran PDEODE berupaya membantu pe1ajar dalam memahami konsep kondensasi yang betul serta meningkatkan sikap positif pelajar terhadap sains. Kajian ini memberikan implikasi yang baik untuk pengajaran dan pembelajaran sains di mana strategi pengajaran PDEODE boleh digunakan oleh guru sebagai salah satu altematif pedagogi berkesan dalam pengajaran.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Wan Zuraidah Wan Nordin
author_facet Wan Zuraidah Wan Nordin
author_sort Wan Zuraidah Wan Nordin
title Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
title_short Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
title_full Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
title_fullStr Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
title_full_unstemmed Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
title_sort keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611
_version_ 1747832982157131776