Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR)
Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran PDEODE terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi, yang melibatkan sampel seramai 62 orang pelajar tingkatan empat aliran sains. Data diperoleh daripada ujian pra, ujian pas...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:1611 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:16112020-02-27 Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) 2015 Wan Zuraidah Wan Nordin LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran PDEODE terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi, yang melibatkan sampel seramai 62 orang pelajar tingkatan empat aliran sains. Data diperoleh daripada ujian pra, ujian pasca, temubual berstruktur dan soal selidik. Ujian-t sampel bebas dan ujian-t sampel berpasangan digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar dalam kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang singnifikan di antara kedua-dua kumpulan. Basil kajian turut menunjukkan konsep altematif pelajar tentang kondensasi dapat dikelompokkan kepada enam sub-tema iaitu proses perubahan fizikal, resapan keluar, penyejatan, pemejalwapan, perubahan keadaan jirim dan tindakbalas kimia. Kesimpulannya, strategi pengajaran PDEODE berupaya membantu pe1ajar dalam memahami konsep kondensasi yang betul serta meningkatkan sikap positif pelajar terhadap sains. Kajian ini memberikan implikasi yang baik untuk pengajaran dan pembelajaran sains di mana strategi pengajaran PDEODE boleh digunakan oleh guru sebagai salah satu altematif pedagogi berkesan dalam pengajaran. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Wan Zuraidah Wan Nordin Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) |
description |
Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan strategi pengajaran PDEODE terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi, yang melibatkan sampel seramai 62 orang pelajar tingkatan empat aliran sains. Data diperoleh daripada ujian pra, ujian pasca, temubual berstruktur dan soal selidik. Ujian-t sampel bebas dan ujian-t sampel berpasangan digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar dalam kedua-dua kumpulan kawalan dan eksperimen. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang singnifikan di antara kedua-dua kumpulan. Basil kajian turut menunjukkan konsep altematif pelajar tentang kondensasi dapat dikelompokkan kepada enam sub-tema iaitu proses perubahan fizikal, resapan keluar, penyejatan, pemejalwapan, perubahan keadaan jirim dan tindakbalas kimia. Kesimpulannya, strategi pengajaran PDEODE berupaya membantu pe1ajar dalam memahami konsep kondensasi yang betul serta meningkatkan sikap positif pelajar terhadap sains. Kajian ini memberikan implikasi yang baik untuk pengajaran dan pembelajaran sains di mana strategi pengajaran PDEODE boleh digunakan oleh guru sebagai salah satu altematif pedagogi berkesan dalam pengajaran. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Wan Zuraidah Wan Nordin |
author_facet |
Wan Zuraidah Wan Nordin |
author_sort |
Wan Zuraidah Wan Nordin |
title |
Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) |
title_short |
Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) |
title_full |
Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) |
title_fullStr |
Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (IR) |
title_sort |
keberkesanan strategi pengajaran pdeode terhadap kefahaman pelajar tentang konsep kondensasi (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1611 |
_version_ |
1747832982157131776 |