Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)

Kajian ini bertujuan menilai kesedaran strategi metakognitif dan tahap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam kalangan pelajar Biologi berdasarkan jantina, jenis dan lokasi sekolah. Responden terdiri daripada 300 orang pelajar Biologi tingkatan empat daripada sembilan buah sekolah menengah di n...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Farah Aida Sanip
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2015
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2079
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:2079
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:20792020-02-27 Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR) 2015 Farah Aida Sanip L Education (General) Kajian ini bertujuan menilai kesedaran strategi metakognitif dan tahap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam kalangan pelajar Biologi berdasarkan jantina, jenis dan lokasi sekolah. Responden terdiri daripada 300 orang pelajar Biologi tingkatan empat daripada sembilan buah sekolah menengah di negeri Johor. Pensampelan yang digunakan adalah pensampelan rawak berstrata. Inventori Kesedaran Strategi Metakognitif (MAI) dengan dua konstruk utama, pengetahuan tentang kognitif dan regulasi kognitif digunakan untuk menentukan tahap kesedaran strategi metakognitif. Ujian KBAT dengan empat aras pembelajaran taksonomi tersemak Bloom (aplikasi, analisis, penilaian, penciptaan) digunakan untuk mengukur tahap KBAT dalam kalangan responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesedaran strategi metakognitif yang tinggi tetapi tahap KBAT rendah dalam kalangan responden. Analisis statistik menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap kesedaran strategi metakognitif dan KBAT berdasarkan jantina. Manakala terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap kesedaran strategi metakognitif dan KBAT berdasarkan jenis dan lokasi sekolah. Koefisien korelasi Pearson pula menunjukkan hubungan yang sangat lemah antara tahap kesedaran strategi metakognitif dengan KBAT. Kesimpulan dapatan kajian menunjukkan kesedaran strategi metakognitif responden tidak selari dengan keupayaan mereka terhadap KBAT. Implikasi kajian boleh digunakan sebagai panduan oleh guru untuk memperbaiki amalan pengajaran dan pembelajaran dalam usaha mempertingkatkan kesedaran strategi metakognitif dan KBAT dalam kalangan pelajar Biologi. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2079 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2079 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Farah Aida Sanip
Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)
description Kajian ini bertujuan menilai kesedaran strategi metakognitif dan tahap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam kalangan pelajar Biologi berdasarkan jantina, jenis dan lokasi sekolah. Responden terdiri daripada 300 orang pelajar Biologi tingkatan empat daripada sembilan buah sekolah menengah di negeri Johor. Pensampelan yang digunakan adalah pensampelan rawak berstrata. Inventori Kesedaran Strategi Metakognitif (MAI) dengan dua konstruk utama, pengetahuan tentang kognitif dan regulasi kognitif digunakan untuk menentukan tahap kesedaran strategi metakognitif. Ujian KBAT dengan empat aras pembelajaran taksonomi tersemak Bloom (aplikasi, analisis, penilaian, penciptaan) digunakan untuk mengukur tahap KBAT dalam kalangan responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesedaran strategi metakognitif yang tinggi tetapi tahap KBAT rendah dalam kalangan responden. Analisis statistik menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap kesedaran strategi metakognitif dan KBAT berdasarkan jantina. Manakala terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap kesedaran strategi metakognitif dan KBAT berdasarkan jenis dan lokasi sekolah. Koefisien korelasi Pearson pula menunjukkan hubungan yang sangat lemah antara tahap kesedaran strategi metakognitif dengan KBAT. Kesimpulan dapatan kajian menunjukkan kesedaran strategi metakognitif responden tidak selari dengan keupayaan mereka terhadap KBAT. Implikasi kajian boleh digunakan sebagai panduan oleh guru untuk memperbaiki amalan pengajaran dan pembelajaran dalam usaha mempertingkatkan kesedaran strategi metakognitif dan KBAT dalam kalangan pelajar Biologi.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Farah Aida Sanip
author_facet Farah Aida Sanip
author_sort Farah Aida Sanip
title Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)
title_short Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)
title_full Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)
title_fullStr Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)
title_full_unstemmed Penilaian kesedaran strategi metakognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam kalangan pelajar Biologi (IR)
title_sort penilaian kesedaran strategi metakognitif dan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan pelajar biologi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2079
_version_ 1747832998794887168