Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR)
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan keberkesanan salah satu kaedah Pembelajaran Koperatif iaitu Jigsaw sebagai satu pendekatan untuk meningkatkan pencapaian akademik dan minat murid terhadap penggunaan pendekatan ini. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang melibatkan 60 orang muri...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2098 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2098 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:20982020-02-27 Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) 2016 Thunishaa Veerappen LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan keberkesanan salah satu kaedah Pembelajaran Koperatif iaitu Jigsaw sebagai satu pendekatan untuk meningkatkan pencapaian akademik dan minat murid terhadap penggunaan pendekatan ini. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang melibatkan 60 orang murid tahun 5 yang terdiri daripada dua kelas yang berlainan dari SJK (T) Jalan Fletcher yang mempunyai pencapaian tahap akademik yang berbeza dalam mata pelajaran Sains. Murid-murid dari dua kelas tersebut akan diajar salah satu tajuk Sains diyakini susah dari persepsi murid iaitu tajuk Bumi, Bulan dan Matahari selama 5 kali perjurnpaan. Data kuantitatif dikumpul menggunakan ujian pra dan pos dan soal selidik. Penganalisian data dibuat menggunakan ujian-r, ujian ANCOVA dan ujian korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan min skor ujian pra kelas A daripada M=8.40 kepada M=14.13 dan kelas B daripada M=6.37 kepada M=8.23 dalam ujian pos. Ini menunjukkan peningkatan skor yang ketara bagi murid kelas A berbanding dengan kelas B tetapi pendekatan Jigsaw ini membawa kesan kepada pencapaian kedua-dua kelas. Ujian ANCOVA pula menunjukkan bahawa wujud kesan kaedah PdP terhadap pencapaian murid [F (1,57) = 289.209, P <.05]. Ujian korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan positif dengan kekuatan baik dan signifikan di antara pencapaian murid yang mengikuti pembelajaran Koperatif Jigsaw dengan tahap murid dengan nilai r= .852, p <.01. Hasil pemerhatian juga menunjukkan perlakuan yang positif semasa pendekatan Jigsaw digunakan. Ini menunjukkan penggunaan teknik Jigsaw berpotensi untuk meningkatkan pencapaian akademik dan minat murid tahun 5 dalam tajuk Bumi, Bulan dan Matahari. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2098 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2098 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Thunishaa Veerappen Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan keberkesanan salah satu kaedah Pembelajaran Koperatif iaitu Jigsaw sebagai satu pendekatan untuk meningkatkan pencapaian akademik dan minat murid terhadap penggunaan pendekatan ini. Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang melibatkan 60 orang murid tahun 5 yang terdiri daripada dua kelas yang berlainan dari SJK (T) Jalan Fletcher yang mempunyai pencapaian tahap akademik yang berbeza dalam mata pelajaran Sains. Murid-murid dari dua kelas tersebut akan diajar salah satu tajuk Sains diyakini susah dari persepsi murid iaitu tajuk Bumi, Bulan dan Matahari selama 5 kali perjurnpaan. Data kuantitatif dikumpul menggunakan ujian pra dan pos dan soal selidik. Penganalisian data dibuat menggunakan ujian-r, ujian ANCOVA dan ujian korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan min skor ujian pra kelas A daripada M=8.40 kepada M=14.13 dan kelas B daripada M=6.37 kepada M=8.23 dalam ujian pos. Ini menunjukkan peningkatan skor yang ketara bagi murid kelas A berbanding dengan kelas B tetapi pendekatan Jigsaw ini membawa kesan kepada pencapaian kedua-dua kelas. Ujian ANCOVA pula menunjukkan bahawa wujud kesan kaedah PdP terhadap pencapaian murid [F (1,57) = 289.209, P <.05]. Ujian korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan positif dengan kekuatan baik dan signifikan di antara pencapaian murid yang mengikuti pembelajaran Koperatif Jigsaw dengan tahap murid dengan nilai r= .852, p <.01. Hasil pemerhatian juga menunjukkan perlakuan yang positif semasa pendekatan Jigsaw digunakan. Ini menunjukkan penggunaan teknik Jigsaw berpotensi untuk meningkatkan pencapaian akademik dan minat murid tahun 5 dalam tajuk Bumi, Bulan dan Matahari. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Thunishaa Veerappen |
author_facet |
Thunishaa Veerappen |
author_sort |
Thunishaa Veerappen |
title |
Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) |
title_short |
Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) |
title_full |
Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) |
title_fullStr |
Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) |
title_full_unstemmed |
Perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model Jigsaw bagi tajuk Bumi, Bulan dan Matahari (IR) |
title_sort |
perbandingan keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif model jigsaw bagi tajuk bumi, bulan dan matahari (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2098 |
_version_ |
1747833000498823168 |