Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)

Kajian ini dijalankan untuk merekabentuk dan membangunkan koswer untuk pelajar pemulihan khas. Koswer ini dikenali sebagai koswer Mationary. Sampel kajian terdiri daripada guru pemulihan khas, guru tadika dan juga guru prasekolah. Hasil rekabentuk koswer Mationary ini diuji kepada guru-guru pemuliha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Arifah Che Wahab
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2409
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2409
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24092020-02-27 Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR) 2013 Nor Arifah Che Wahab LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk merekabentuk dan membangunkan koswer untuk pelajar pemulihan khas. Koswer ini dikenali sebagai koswer Mationary. Sampel kajian terdiri daripada guru pemulihan khas, guru tadika dan juga guru prasekolah. Hasil rekabentuk koswer Mationary ini diuji kepada guru-guru pemulihan khas, guru tadika dan juga guru prasekolah di beberapa buah sekolah yang terpilih. Hasil kajian menunjukkan koswer ini dapat membantu guru untuk dijadikan sebagai Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). Guru-guru yang terpilih untuk menggunakan koswer Mationary ini, memberikan maklumbalas positif. Kajian yang dijalankan ini akan memberi banyak manfaat kepada sistem pendidikan negara terutamanya kepada guru, pelajar dan ibu bapa. Mationary merupakan salah satu BBM guru pemulihan khas untuk membantu murid menguasai pengiraan. Sekurang-kurangnya guru tidak perlu menghabiskan masa yang panjang untuk menyiapkan bahan pengajaran yang sebegini. Guru boleh menumpukan masa kepada perancangan untuk menggunakan Mationary di samping mengenalpasti kaedah yang bersesuaian untuk menyampaikan pelajaran yang diajar. Melalui penggunaan Mationary, murid dapat mengenal pranombor dan dapat mengaplikasikan dalam kehidupan harian. Mationary sesuai untuk murid pemulihan khas dari Tahun 1 hingga Tahun 6 dan prasekolah dalam membantu menguasai kemahiran mengira mereka. Ibu bapa dapat memantau perkembangan anak-anak dengan bantuan koswer Mationary melalui latihan-latihan yang ada dalam koswer ini. 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2409 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2409 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nor Arifah Che Wahab
Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)
description Kajian ini dijalankan untuk merekabentuk dan membangunkan koswer untuk pelajar pemulihan khas. Koswer ini dikenali sebagai koswer Mationary. Sampel kajian terdiri daripada guru pemulihan khas, guru tadika dan juga guru prasekolah. Hasil rekabentuk koswer Mationary ini diuji kepada guru-guru pemulihan khas, guru tadika dan juga guru prasekolah di beberapa buah sekolah yang terpilih. Hasil kajian menunjukkan koswer ini dapat membantu guru untuk dijadikan sebagai Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). Guru-guru yang terpilih untuk menggunakan koswer Mationary ini, memberikan maklumbalas positif. Kajian yang dijalankan ini akan memberi banyak manfaat kepada sistem pendidikan negara terutamanya kepada guru, pelajar dan ibu bapa. Mationary merupakan salah satu BBM guru pemulihan khas untuk membantu murid menguasai pengiraan. Sekurang-kurangnya guru tidak perlu menghabiskan masa yang panjang untuk menyiapkan bahan pengajaran yang sebegini. Guru boleh menumpukan masa kepada perancangan untuk menggunakan Mationary di samping mengenalpasti kaedah yang bersesuaian untuk menyampaikan pelajaran yang diajar. Melalui penggunaan Mationary, murid dapat mengenal pranombor dan dapat mengaplikasikan dalam kehidupan harian. Mationary sesuai untuk murid pemulihan khas dari Tahun 1 hingga Tahun 6 dan prasekolah dalam membantu menguasai kemahiran mengira mereka. Ibu bapa dapat memantau perkembangan anak-anak dengan bantuan koswer Mationary melalui latihan-latihan yang ada dalam koswer ini.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nor Arifah Che Wahab
author_facet Nor Arifah Che Wahab
author_sort Nor Arifah Che Wahab
title Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)
title_short Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)
title_full Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)
title_fullStr Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)
title_full_unstemmed Pembangunan perisian kursus Matematik (Mationary) bagi pelajar pemulihan khas (IR)
title_sort pembangunan perisian kursus matematik (mationary) bagi pelajar pemulihan khas (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2409
_version_ 1747833007973072896