Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah. Sampel kajian diberi borang kaji selidik yang memiliki tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Berdasarkan analisis statistik pekali Cronbach Alpha, indeks kebolehpercayaa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2410 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:24102020-02-27 Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) 2015 Fatimah Mohd Zulkafaly LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah. Sampel kajian diberi borang kaji selidik yang memiliki tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Berdasarkan analisis statistik pekali Cronbach Alpha, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi sistematik adalah 0.84 (n=18). Manakala, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi intuitif adalah 0.75 (n=18). Indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya pengajaran reproduktif adalah 0.68 (n=5), konstruk gaya pengajaran analitikal adalah 0.83 (n=18), konstruk gaya pengajaran kreatif adalah 0.78 (n=7) dan konstruk gaya pengajaran praktikal adalah 0.76 (n=6). Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan signifikan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran praktikal (r=0.59, p 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Fatimah Mohd Zulkafaly Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah. Sampel kajian diberi borang kaji selidik yang memiliki tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Berdasarkan analisis statistik pekali Cronbach Alpha, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi sistematik adalah 0.84 (n=18). Manakala, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi intuitif adalah 0.75 (n=18). Indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya pengajaran reproduktif adalah 0.68 (n=5), konstruk gaya pengajaran analitikal adalah 0.83 (n=18), konstruk gaya pengajaran kreatif adalah 0.78 (n=7) dan konstruk gaya pengajaran praktikal adalah 0.76 (n=6). Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan signifikan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran praktikal (r=0.59, p |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Fatimah Mohd Zulkafaly |
author_facet |
Fatimah Mohd Zulkafaly |
author_sort |
Fatimah Mohd Zulkafaly |
title |
Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) |
title_short |
Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) |
title_full |
Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) |
title_fullStr |
Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) |
title_full_unstemmed |
Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) |
title_sort |
gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410 |
_version_ |
1747833008216342528 |