Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah. Sampel kajian diberi borang kaji selidik yang memiliki tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Berdasarkan analisis statistik pekali Cronbach Alpha, indeks kebolehpercayaa...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Fatimah Mohd Zulkafaly
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2015
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id oai:ir.upsi.edu.my:2410
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24102020-02-27 Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR) 2015 Fatimah Mohd Zulkafaly LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah. Sampel kajian diberi borang kaji selidik yang memiliki tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Berdasarkan analisis statistik pekali Cronbach Alpha, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi sistematik adalah 0.84 (n=18). Manakala, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi intuitif adalah 0.75 (n=18). Indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya pengajaran reproduktif adalah 0.68 (n=5), konstruk gaya pengajaran analitikal adalah 0.83 (n=18), konstruk gaya pengajaran kreatif adalah 0.78 (n=7) dan konstruk gaya pengajaran praktikal adalah 0.76 (n=6). Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan signifikan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran praktikal (r=0.59, p 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Fatimah Mohd Zulkafaly
Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah. Sampel kajian diberi borang kaji selidik yang memiliki tahap kebolehpercayaan yang tinggi. Berdasarkan analisis statistik pekali Cronbach Alpha, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi sistematik adalah 0.84 (n=18). Manakala, indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya kognisi intuitif adalah 0.75 (n=18). Indeks kebolehpercayaan bagi konstruk gaya pengajaran reproduktif adalah 0.68 (n=5), konstruk gaya pengajaran analitikal adalah 0.83 (n=18), konstruk gaya pengajaran kreatif adalah 0.78 (n=7) dan konstruk gaya pengajaran praktikal adalah 0.76 (n=6). Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan signifikan antara gaya kognisi dan gaya pengajaran praktikal (r=0.59, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Fatimah Mohd Zulkafaly
author_facet Fatimah Mohd Zulkafaly
author_sort Fatimah Mohd Zulkafaly
title Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
title_short Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
title_full Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
title_fullStr Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
title_full_unstemmed Gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (IR)
title_sort gaya kognisi dan gaya pengajaran dalam kalangan guru sekolah menengah (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2410
_version_ 1747833008216342528