The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)

Kajian ini telah dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan strategi metakognisi sebagai panduan untuk kefahaman mendengar. Kajian kuasi-experimen ini bertujuan untuk menyelidik kesan pengajaran strategi metakognisi secara explisit di dalam bilik darjah terhadap pencapaian pelajar dalam kemahiran k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Logambal@Latha K. Krishnan
Format: thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2427
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2427
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24272020-02-27 The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR) 2013 Logambal@Latha K. Krishnan LB Theory and practice of education Kajian ini telah dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan strategi metakognisi sebagai panduan untuk kefahaman mendengar. Kajian kuasi-experimen ini bertujuan untuk menyelidik kesan pengajaran strategi metakognisi secara explisit di dalam bilik darjah terhadap pencapaian pelajar dalam kemahiran kefahaman mendengar. Seramai 90 pelajar Tingkatan 6 Atas telah dipilih untuk menyertai kajian ini dan mereka dibahagikan kepada tiga kumpulan; dua kumpulan eksperimen dan satu kumpulan kawalan yang telah menjalani ujian pra dan ujian pos. Kumpulan eksperimen telah diberikan instruksi eksplisit mengenai strategi-strategi metakognisi yang dapat mengawal selia kefahaman mendengar manakala kumpulan kawalan diberikan pengajaran bukan-metakognisi yang berorientasikan hasil pembelajaran. Skor ujian dianalisa menggunakan Ujian t berpasangan yang menghasilkan dapatan bahawa hipotesis nol (H0) ditolak yakni membuktikan bahawa instruksi strategi metakognisi di dalam pengajaran pembelajaran dapat meningkatkan kemahiran kefahaman mendengar para pelajar. Dapatan dari soal selidik yang mengkaji tahap kesedaran metakognisi responden (MALQ) selepas ujian pra dan pos memberikan maklumat mengenai peningkatan tahap kesedaran metakognisi di kalangan kumpulan eksperimen. Hasil soal-selidik separa-berstruktur menunjukkan bahawa respons pelajar adalah positif terhadap penggunaan strategi metakognisi. Strategi metakognisi sekiranya diajar secara eksplisit dapat membantu guru memberikan panduan kepada pelajar untuk mengawal selia kefahaman mendengar dengan lebih berkesan. 2013 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2427 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2427 text eng closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language eng
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Logambal@Latha K. Krishnan
The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)
description Kajian ini telah dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan strategi metakognisi sebagai panduan untuk kefahaman mendengar. Kajian kuasi-experimen ini bertujuan untuk menyelidik kesan pengajaran strategi metakognisi secara explisit di dalam bilik darjah terhadap pencapaian pelajar dalam kemahiran kefahaman mendengar. Seramai 90 pelajar Tingkatan 6 Atas telah dipilih untuk menyertai kajian ini dan mereka dibahagikan kepada tiga kumpulan; dua kumpulan eksperimen dan satu kumpulan kawalan yang telah menjalani ujian pra dan ujian pos. Kumpulan eksperimen telah diberikan instruksi eksplisit mengenai strategi-strategi metakognisi yang dapat mengawal selia kefahaman mendengar manakala kumpulan kawalan diberikan pengajaran bukan-metakognisi yang berorientasikan hasil pembelajaran. Skor ujian dianalisa menggunakan Ujian t berpasangan yang menghasilkan dapatan bahawa hipotesis nol (H0) ditolak yakni membuktikan bahawa instruksi strategi metakognisi di dalam pengajaran pembelajaran dapat meningkatkan kemahiran kefahaman mendengar para pelajar. Dapatan dari soal selidik yang mengkaji tahap kesedaran metakognisi responden (MALQ) selepas ujian pra dan pos memberikan maklumat mengenai peningkatan tahap kesedaran metakognisi di kalangan kumpulan eksperimen. Hasil soal-selidik separa-berstruktur menunjukkan bahawa respons pelajar adalah positif terhadap penggunaan strategi metakognisi. Strategi metakognisi sekiranya diajar secara eksplisit dapat membantu guru memberikan panduan kepada pelajar untuk mengawal selia kefahaman mendengar dengan lebih berkesan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Logambal@Latha K. Krishnan
author_facet Logambal@Latha K. Krishnan
author_sort Logambal@Latha K. Krishnan
title The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)
title_short The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)
title_full The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)
title_fullStr The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)
title_full_unstemmed The use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (IR)
title_sort use of metacognitive strategies to enhance listening comprehension among form six students (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2013
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2427
_version_ 1747833010660573184