Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menganalisis masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar India di sebuah sekolah menengah di Sungai Siput (U), Perak. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar India tingkatan empat. S amp el kajian ini dikumpulkan berasaskan semakan buku kedatangan kelas dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Stevan, Florence
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2437
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2437
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:24372020-02-27 Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR) 2014 Stevan, Florence LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk menganalisis masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar India di sebuah sekolah menengah di Sungai Siput (U), Perak. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar India tingkatan empat. S amp el kajian ini dikumpulkan berasaskan semakan buku kedatangan kelas dan fail ponteng sekolah. Kaedah Pedagogi Hermeneurik sebagai metodologi kualitatif dan interprerif digunakan untuk menginterpretasikan transkripsi temu bual bagi mengkaji dan menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar India yang ponteng sekolah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor diri, keluarga dan guru adalah antara riga punca utama yang menyebabkan berlakunya masalah ponteng dalam kalangan pelajar. Faktor diri pelajar meliputi pelajar yang tidak berminat dalam pembelajaran, tidak menyiapkan kerja rumah dan juga bekerja sehingga lewat malam. Seterusnya, faktor keluarga seperti ketandusan kasih sayang, kurangnya pemantauan ibu bapa terhadap pembelajaran serta pertelingkahan antara ibu bapa turut menyebabkan masalah ponteng dalam kalangan pelajar. Di samping itu, masalah ini juga disebabkan oleh faktor guru, iaitu guru yang tidak bersimpari terhadap pelajar-pelajar yang lemah dalam pelajaran, ketegasan guru yang berlebihan dan kaedah pengajaran guru yang kurang berkesan. Diharap dapatan kajian ini dapat membantu Kementerian Pelajaran, sekolah, guru-guru, ibu bapa serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru dalam menangani masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar sekolah menengah. 2014 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2437 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2437 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Stevan, Florence
Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menganalisis masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar India di sebuah sekolah menengah di Sungai Siput (U), Perak. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar India tingkatan empat. S amp el kajian ini dikumpulkan berasaskan semakan buku kedatangan kelas dan fail ponteng sekolah. Kaedah Pedagogi Hermeneurik sebagai metodologi kualitatif dan interprerif digunakan untuk menginterpretasikan transkripsi temu bual bagi mengkaji dan menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar India yang ponteng sekolah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor diri, keluarga dan guru adalah antara riga punca utama yang menyebabkan berlakunya masalah ponteng dalam kalangan pelajar. Faktor diri pelajar meliputi pelajar yang tidak berminat dalam pembelajaran, tidak menyiapkan kerja rumah dan juga bekerja sehingga lewat malam. Seterusnya, faktor keluarga seperti ketandusan kasih sayang, kurangnya pemantauan ibu bapa terhadap pembelajaran serta pertelingkahan antara ibu bapa turut menyebabkan masalah ponteng dalam kalangan pelajar. Di samping itu, masalah ini juga disebabkan oleh faktor guru, iaitu guru yang tidak bersimpari terhadap pelajar-pelajar yang lemah dalam pelajaran, ketegasan guru yang berlebihan dan kaedah pengajaran guru yang kurang berkesan. Diharap dapatan kajian ini dapat membantu Kementerian Pelajaran, sekolah, guru-guru, ibu bapa serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru dalam menangani masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Stevan, Florence
author_facet Stevan, Florence
author_sort Stevan, Florence
title Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)
title_short Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)
title_full Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)
title_fullStr Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)
title_full_unstemmed Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (IR)
title_sort analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar india di sekolah menengah melalui kaedah pedagogi hermeneutik (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2014
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2437
_version_ 1747833012363460608