Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menilai Kemahiran Kebolehdapatan Kerja dalam kalangan pelajar Politeknik. Terdapat enam objektif, yang perlu dicapai dan 16 hipotesis yang perlu diuji. Model Penilaian CIPP bersama elemen APEC telah digunakan sebagai operasi proses 10 atribut Kebolehdapatan Kerja. Kajian i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saifuddin Kumar Abdullah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2688
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menilai Kemahiran Kebolehdapatan Kerja dalam kalangan pelajar Politeknik. Terdapat enam objektif, yang perlu dicapai dan 16 hipotesis yang perlu diuji. Model Penilaian CIPP bersama elemen APEC telah digunakan sebagai operasi proses 10 atribut Kebolehdapatan Kerja. Kajian ini menggunakan dua set soal-selidik Rubrik Dua Lapis. Sampel kajian terdiri daripapda 391 pelajar dan 91 majikan telah dipilih melalui sampel rawak sistematik. . Kajian ini menggunakan soal-selidik rubrik Dua Lapis dan nilai Cronch Alpha pelajar antara 0.664 hingga 0.776 dan majikan antara 0.752 hingga 0.760 Dapatan kajian menunjukkan bahawa sembilan daripada sepuluh atribut kemahiran Kebolehdapatan Kerja pelajar yang dikaji adalah berada pada tahap tinggi (melebihi skor min 3.87), hanya satu atribut yang berada pada paras sederhana (skor min = 3.49) iaitu atribut kemahairan keusahawanan. Analisis infrensi menunjukkan penilaian kendiri pelajar perempuan mengatasi pelajar lelaki dari perspektif motivasi dan keusahawanan. Sehubungan itu, pelajar yang berumur antara 21 hingga 24 lebih menguasai kemahiran keusahawanan dan manakala pelajar yang berumur 18 hingga 20 lebih menguasai Kemahiran Konektiviti. Dari perspektif penilaian majikan, dapatan menunjukkan faktor pertama yang menyumbang secara signifikan kepada keperluan majikan mengikut jurusan pengajian ialah Komunikasi dan Motivasi, bagi Jabatan Kejuruteraan Awam, Motivasi dan Konektiviti bagi Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Konektiviti, Eksplorasi dan Motivasi,bagi Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Kepimpinan, Eksplorasi, Motivasi dan Etika bagi Jabatan Kejuruteraan Petrokimia. Faktor kedua yang menyumbang kepada keperluan majikan mengikut jantina ialah Kepimpinan, Motivasi, dan Etika (lelaki), Motivasi dan Etika (perempuan). Faktor ketiga yang menyumbang kepada keperluan majikan mengikut bangsa ialah Melayu: Eksplorasi, Motivasi dan Etika, bangsa Cina: Komunikasi, dan Motivasi dan Bangsa India: Motivasi sahaja. Dalam kajian ini Indeks Kebolehdapatan Kerja pelajar bidang Kejuruteraan Politeknik adalah 0.77. Untuk penambahbaikan Indeks berkenaan, sebanyak 15 saranan boleh diaplikasikan bagi memenuhi matlamat Pelan Strategik Perancangan Pengajian Tinggi untuk melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi dalam bidang pekerjaan.