Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)

Kajian ini bertujuan untuk menilai Kemahiran Kebolehdapatan Kerja dalam kalangan pelajar Politeknik. Terdapat enam objektif, yang perlu dicapai dan 16 hipotesis yang perlu diuji. Model Penilaian CIPP bersama elemen APEC telah digunakan sebagai operasi proses 10 atribut Kebolehdapatan Kerja. Kajian i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saifuddin Kumar Abdullah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2688
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2688
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:26882020-02-27 Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR) 2015 Saifuddin Kumar Abdullah LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menilai Kemahiran Kebolehdapatan Kerja dalam kalangan pelajar Politeknik. Terdapat enam objektif, yang perlu dicapai dan 16 hipotesis yang perlu diuji. Model Penilaian CIPP bersama elemen APEC telah digunakan sebagai operasi proses 10 atribut Kebolehdapatan Kerja. Kajian ini menggunakan dua set soal-selidik Rubrik Dua Lapis. Sampel kajian terdiri daripapda 391 pelajar dan 91 majikan telah dipilih melalui sampel rawak sistematik. . Kajian ini menggunakan soal-selidik rubrik Dua Lapis dan nilai Cronch Alpha pelajar antara 0.664 hingga 0.776 dan majikan antara 0.752 hingga 0.760 Dapatan kajian menunjukkan bahawa sembilan daripada sepuluh atribut kemahiran Kebolehdapatan Kerja pelajar yang dikaji adalah berada pada tahap tinggi (melebihi skor min 3.87), hanya satu atribut yang berada pada paras sederhana (skor min = 3.49) iaitu atribut kemahairan keusahawanan. Analisis infrensi menunjukkan penilaian kendiri pelajar perempuan mengatasi pelajar lelaki dari perspektif motivasi dan keusahawanan. Sehubungan itu, pelajar yang berumur antara 21 hingga 24 lebih menguasai kemahiran keusahawanan dan manakala pelajar yang berumur 18 hingga 20 lebih menguasai Kemahiran Konektiviti. Dari perspektif penilaian majikan, dapatan menunjukkan faktor pertama yang menyumbang secara signifikan kepada keperluan majikan mengikut jurusan pengajian ialah Komunikasi dan Motivasi, bagi Jabatan Kejuruteraan Awam, Motivasi dan Konektiviti bagi Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Konektiviti, Eksplorasi dan Motivasi,bagi Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Kepimpinan, Eksplorasi, Motivasi dan Etika bagi Jabatan Kejuruteraan Petrokimia. Faktor kedua yang menyumbang kepada keperluan majikan mengikut jantina ialah Kepimpinan, Motivasi, dan Etika (lelaki), Motivasi dan Etika (perempuan). Faktor ketiga yang menyumbang kepada keperluan majikan mengikut bangsa ialah Melayu: Eksplorasi, Motivasi dan Etika, bangsa Cina: Komunikasi, dan Motivasi dan Bangsa India: Motivasi sahaja. Dalam kajian ini Indeks Kebolehdapatan Kerja pelajar bidang Kejuruteraan Politeknik adalah 0.77. Untuk penambahbaikan Indeks berkenaan, sebanyak 15 saranan boleh diaplikasikan bagi memenuhi matlamat Pelan Strategik Perancangan Pengajian Tinggi untuk melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi dalam bidang pekerjaan. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2688 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2688 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Saifuddin Kumar Abdullah
Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)
description Kajian ini bertujuan untuk menilai Kemahiran Kebolehdapatan Kerja dalam kalangan pelajar Politeknik. Terdapat enam objektif, yang perlu dicapai dan 16 hipotesis yang perlu diuji. Model Penilaian CIPP bersama elemen APEC telah digunakan sebagai operasi proses 10 atribut Kebolehdapatan Kerja. Kajian ini menggunakan dua set soal-selidik Rubrik Dua Lapis. Sampel kajian terdiri daripapda 391 pelajar dan 91 majikan telah dipilih melalui sampel rawak sistematik. . Kajian ini menggunakan soal-selidik rubrik Dua Lapis dan nilai Cronch Alpha pelajar antara 0.664 hingga 0.776 dan majikan antara 0.752 hingga 0.760 Dapatan kajian menunjukkan bahawa sembilan daripada sepuluh atribut kemahiran Kebolehdapatan Kerja pelajar yang dikaji adalah berada pada tahap tinggi (melebihi skor min 3.87), hanya satu atribut yang berada pada paras sederhana (skor min = 3.49) iaitu atribut kemahairan keusahawanan. Analisis infrensi menunjukkan penilaian kendiri pelajar perempuan mengatasi pelajar lelaki dari perspektif motivasi dan keusahawanan. Sehubungan itu, pelajar yang berumur antara 21 hingga 24 lebih menguasai kemahiran keusahawanan dan manakala pelajar yang berumur 18 hingga 20 lebih menguasai Kemahiran Konektiviti. Dari perspektif penilaian majikan, dapatan menunjukkan faktor pertama yang menyumbang secara signifikan kepada keperluan majikan mengikut jurusan pengajian ialah Komunikasi dan Motivasi, bagi Jabatan Kejuruteraan Awam, Motivasi dan Konektiviti bagi Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Konektiviti, Eksplorasi dan Motivasi,bagi Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Kepimpinan, Eksplorasi, Motivasi dan Etika bagi Jabatan Kejuruteraan Petrokimia. Faktor kedua yang menyumbang kepada keperluan majikan mengikut jantina ialah Kepimpinan, Motivasi, dan Etika (lelaki), Motivasi dan Etika (perempuan). Faktor ketiga yang menyumbang kepada keperluan majikan mengikut bangsa ialah Melayu: Eksplorasi, Motivasi dan Etika, bangsa Cina: Komunikasi, dan Motivasi dan Bangsa India: Motivasi sahaja. Dalam kajian ini Indeks Kebolehdapatan Kerja pelajar bidang Kejuruteraan Politeknik adalah 0.77. Untuk penambahbaikan Indeks berkenaan, sebanyak 15 saranan boleh diaplikasikan bagi memenuhi matlamat Pelan Strategik Perancangan Pengajian Tinggi untuk melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi dalam bidang pekerjaan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Saifuddin Kumar Abdullah
author_facet Saifuddin Kumar Abdullah
author_sort Saifuddin Kumar Abdullah
title Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)
title_short Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)
title_full Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)
title_fullStr Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)
title_full_unstemmed Penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (IR)
title_sort penilaian kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar diploma kejuruteraan politeknik (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2688
_version_ 1747833027100147712