Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)

Kajian ini bertujuan membina instrumen penilaian murid tingkatan 4 bagi pembelajaran algebra dalam Matematik dan Matematik Tambahan. Topik-topik yang dikaji bagi subjek Matematik adalah Ungkapan dan Persamaan Kuadratik dan Garis Lurus. Manakala bagi subjek Matematik Tambahan, topik-topik yang dikaji...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Low, Chai Peng
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2718
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2718
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:27182020-02-27 Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR) 2015 Low, Chai Peng QA Mathematics Kajian ini bertujuan membina instrumen penilaian murid tingkatan 4 bagi pembelajaran algebra dalam Matematik dan Matematik Tambahan. Topik-topik yang dikaji bagi subjek Matematik adalah Ungkapan dan Persamaan Kuadratik dan Garis Lurus. Manakala bagi subjek Matematik Tambahan, topik-topik yang dikaji adalah Fungsi, Persamaan Kuadratik, Fungsi Kuadratik, Persamaan Serentak dan Indeks dan Logaritma. Kaedah yang digunakan untuk membina instrumen dalam kajian ini melibatkan dua fasa, iaitu kajian literatur dan kajian rintis. Dapatan daripada kajian literatur telah mengenal pasti lima konstruk, iaitu minat, gaya pembelajaran, pengetahuan asas menengah rendah, penggunaan bahan bantu mengajar dalam pengajaran dan isi kandungan algebra. Dapatan daripada kajian rintis pula adalah kesahan kandungan instrumen oleh lima orang pakar iaitu guru yang berpengalaman dalam mengajar Matematik dan Matematik Tambahan serta pensyarah universiti. Nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam instrumen ialah 0.881. Kesimpulannya, instrumen yang dibina mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi dan sesuai digunakan untuk murid tingkatan 4 menilai pembelajaran algebra. Implikasi kajian ini adalah guru akan mendapat maklumat tentang pembelajaran algebra murid secara langsung daripada instrumen yang dibina. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2718 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2718 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Low, Chai Peng
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)
description Kajian ini bertujuan membina instrumen penilaian murid tingkatan 4 bagi pembelajaran algebra dalam Matematik dan Matematik Tambahan. Topik-topik yang dikaji bagi subjek Matematik adalah Ungkapan dan Persamaan Kuadratik dan Garis Lurus. Manakala bagi subjek Matematik Tambahan, topik-topik yang dikaji adalah Fungsi, Persamaan Kuadratik, Fungsi Kuadratik, Persamaan Serentak dan Indeks dan Logaritma. Kaedah yang digunakan untuk membina instrumen dalam kajian ini melibatkan dua fasa, iaitu kajian literatur dan kajian rintis. Dapatan daripada kajian literatur telah mengenal pasti lima konstruk, iaitu minat, gaya pembelajaran, pengetahuan asas menengah rendah, penggunaan bahan bantu mengajar dalam pengajaran dan isi kandungan algebra. Dapatan daripada kajian rintis pula adalah kesahan kandungan instrumen oleh lima orang pakar iaitu guru yang berpengalaman dalam mengajar Matematik dan Matematik Tambahan serta pensyarah universiti. Nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam instrumen ialah 0.881. Kesimpulannya, instrumen yang dibina mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi dan sesuai digunakan untuk murid tingkatan 4 menilai pembelajaran algebra. Implikasi kajian ini adalah guru akan mendapat maklumat tentang pembelajaran algebra murid secara langsung daripada instrumen yang dibina.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Low, Chai Peng
author_facet Low, Chai Peng
author_sort Low, Chai Peng
title Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (IR)
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran algebra tingkatan empat (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2718
_version_ 1747833031256702976