Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR)
Kajian ini mengkaji kesan pembelajaran secara mobil (PsM) terhadap minat dan motivasi pelajar pendidikan jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi di salah sebuah universiti awam di Malaysia. Reka bentuk eksperimen kuasi dipilih berdasarkan teknik praujian dan pascaujian. Seramai 102 responden telah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2721 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2721 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:27212020-02-27 Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) 2015 Norhafiza Jamaluddin LB Theory and practice of education Kajian ini mengkaji kesan pembelajaran secara mobil (PsM) terhadap minat dan motivasi pelajar pendidikan jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi di salah sebuah universiti awam di Malaysia. Reka bentuk eksperimen kuasi dipilih berdasarkan teknik praujian dan pascaujian. Seramai 102 responden telah dipilih dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen (52 orang) dan kumpulan kawalan (50 orang). Pelajar dalam kumpulan eksperimen didedahkan dengan kaedah Pembelajaran secara Mobil (PsM) manakala pelajar dalam kumpulan kawalan didedahkan dengan Pembelajaran menerusi Portal (PmP). Dua set soalan iaitu pra dan pascaujian telah diedarkan kepada kedua-dua kumpulan. Kesan PsM dan PmP ke atas minat pelajar dianalisis menggunakan MANCOVA, ANCOVA dan korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah PsM adalah berkesan dalam meningkatkan minat pelajar terhadap pembelajaran berbanding kaedah PmP dalam kursus tersebut. Sebaliknya, PsM dan PmP tidak mempunyai hubungan signifikan dengan motivasi pelajar. Namun begitu, terdapat korelasi yang kuat antara minat dan motivasi mereka yang didedahkan dengan PsM untuk belajar. Keseluruhannya, kaedah PsM adalah sangat berkesan digunakan dalam kalangan pelajar PJJ kursus Pengantar Ekonomi kerana mampu meningkatkan minat mereka untuk belajar berbanding kaedah pembelajaran konvensional. Walau bagaimanapun, satu kajian yang komprehensif wajar dijalankan untuk memastikan keputusan yang diperoleh ini adalah mantap dan konsisten. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2721 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2721 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Norhafiza Jamaluddin Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) |
description |
Kajian ini mengkaji kesan pembelajaran secara mobil (PsM) terhadap minat dan motivasi pelajar pendidikan jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi di salah sebuah universiti awam di Malaysia. Reka bentuk eksperimen kuasi dipilih berdasarkan teknik praujian dan pascaujian. Seramai 102 responden telah dipilih dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen (52 orang) dan kumpulan kawalan (50 orang). Pelajar dalam kumpulan eksperimen didedahkan dengan kaedah Pembelajaran secara Mobil (PsM) manakala pelajar dalam kumpulan kawalan didedahkan dengan Pembelajaran menerusi Portal (PmP). Dua set soalan iaitu pra dan pascaujian telah diedarkan kepada kedua-dua kumpulan. Kesan PsM dan PmP ke atas minat pelajar dianalisis menggunakan MANCOVA, ANCOVA dan korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah PsM adalah berkesan dalam meningkatkan minat pelajar terhadap pembelajaran berbanding kaedah PmP dalam kursus tersebut. Sebaliknya, PsM dan PmP tidak mempunyai hubungan signifikan dengan motivasi pelajar. Namun begitu, terdapat korelasi yang kuat antara minat dan motivasi mereka yang didedahkan dengan PsM untuk belajar. Keseluruhannya, kaedah PsM adalah sangat berkesan digunakan dalam kalangan pelajar PJJ kursus Pengantar Ekonomi kerana mampu meningkatkan minat mereka untuk belajar berbanding kaedah pembelajaran konvensional. Walau bagaimanapun, satu kajian yang komprehensif wajar dijalankan untuk memastikan keputusan yang diperoleh ini adalah mantap dan konsisten. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Norhafiza Jamaluddin |
author_facet |
Norhafiza Jamaluddin |
author_sort |
Norhafiza Jamaluddin |
title |
Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) |
title_short |
Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) |
title_full |
Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) |
title_fullStr |
Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) |
title_full_unstemmed |
Kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus Pengantar Ekonomi (IR) |
title_sort |
kesan pembelajaran secara mobil terhadap minat dan motivasi pelajar jarak jauh bagi kursus pengantar ekonomi (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2721 |
_version_ |
1747833031990706176 |