Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR)
Kajian ini bertujuan mengenal pasti penggunaan kartun melalui kaedah pengajaran Frog VLE berunsurkan kartun dan kesannya kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kae...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2831 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:28312020-02-27 Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) 2016 Muhamad Aizat Md Nasir LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan mengenal pasti penggunaan kartun melalui kaedah pengajaran Frog VLE berunsurkan kartun dan kesannya kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kaedah pengajaran yang berbeza iaitu kaedah pembelajaran Frog VLE (Virtual Learning Environment, Persekitaran Pembelajaran Maya) berunsurkan kartun yang diterapkan kepada kumpulan rawatan dan kaedah konvensional yang diaplikasikan kepada kumpulan kawalan. Prestasi pelajar diukur melalui ujian pra dan ujian pasca manakala data bagi motivasi dan interaksi sosial pelajar dikumpulkan melalui borang soal selidik. Seramai 63 orang pelajar tingkatan empat terlibat sebagai sampel dan mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu 33 orang dalam kumpulan rawatan dan 30 orang dalam kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Frog VLE berunsurkan kartun memberi kesan positif kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi pelajar antara kaedah Frog VLE berunsurkan kartun dengan kaedah konvensional. kaedah Frog VLE berunsurkan kartun memberikan kesan positif kepada prestasi pelajar dan boleh dijadikan sebagai alternatif kepada pembelajaran sedia ada. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Muhamad Aizat Md Nasir Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti penggunaan kartun melalui kaedah pengajaran Frog VLE berunsurkan kartun dan kesannya kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar Ekonomi Asas Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kaedah pengajaran yang berbeza iaitu kaedah pembelajaran Frog VLE (Virtual Learning Environment, Persekitaran Pembelajaran Maya) berunsurkan kartun yang diterapkan kepada kumpulan rawatan dan kaedah konvensional yang diaplikasikan kepada kumpulan kawalan. Prestasi pelajar diukur melalui ujian pra dan ujian pasca manakala data bagi motivasi dan interaksi sosial pelajar dikumpulkan melalui borang soal selidik. Seramai 63 orang pelajar tingkatan empat terlibat sebagai sampel dan mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu 33 orang dalam kumpulan rawatan dan 30 orang dalam kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Frog VLE berunsurkan kartun memberi kesan positif kepada prestasi, motivasi dan interaksi sosial pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi pelajar antara kaedah Frog VLE berunsurkan kartun dengan kaedah konvensional. kaedah Frog VLE berunsurkan kartun memberikan kesan positif kepada prestasi pelajar dan boleh dijadikan sebagai alternatif kepada pembelajaran sedia ada. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Muhamad Aizat Md Nasir |
author_facet |
Muhamad Aizat Md Nasir |
author_sort |
Muhamad Aizat Md Nasir |
title |
Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) |
title_short |
Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) |
title_full |
Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) |
title_fullStr |
Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (IR) |
title_sort |
kesan penggunaan kartun melalui persekitaran pembelajaran maya terhadap prestasi, motivasi dan interaksi sosial dalam kalangan pelajar ekonomi asas (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2831 |
_version_ |
1747833037150748672 |