Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR)
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kefahaman guru Kolej Vokasional terhadap elemen-elemen Kurikulum Standard Kolej Vokasional. Membuat tinjauan melalui soal selidik yang telah dilengkapkan oleh 307 orang guru yang mengajar aliran vokasional daripada 15 Kolej Vokasional rintis di Malaysia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2832 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2832 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:28322020-02-27 Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) 2016 Abdul Halim Abdul Hamid LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kefahaman guru Kolej Vokasional terhadap elemen-elemen Kurikulum Standard Kolej Vokasional. Membuat tinjauan melalui soal selidik yang telah dilengkapkan oleh 307 orang guru yang mengajar aliran vokasional daripada 15 Kolej Vokasional rintis di Malaysia yang dipilih secara persampelan bertujuan. Statistik deskriptif yang digunakan dalam kajian ini ialah peratus dan min (tahap kefahaman guru terhadap elemen kurikulum dalam kurikulum KSKV) manakala bagi statistik inferensi, ujian yang digunakan ialah ujian t, untuk mencari perbezaan kefahaman KSKV berdasarkan tahap kelulusan pendidikan dan sijil kemahiran, ujian ANOVA pula digunakan untuk mencari perbezaaan kefahaman KSKV antara guru berdasarkan pengalaman mengajar dan tempoh kursus yang dihadiri. Hasil analisis kajian mendapati tahap kefahaman guru aliran vokasional terhadap elemen KSKV berada pada tahap rendah iaitu, terdapat perbezaan yang signifikan antara guru lepasan diploma dengan guru lepasan ijazah, antara guru yang mempunyai sijil kemahiran dengan guru yang tidak mempunyai sijil kemahiran, pengalaman mengajar dan tempoh kursus yang dihadiri oleh guru KV terhadap elemen KSKV. Kesimpulannya, hasil penyelidikan ini menunjukkan perbezaan demografi guru merupakan penentu dalam membezakan kefahaman guru terhadap elemen KSKV. Kajian yang lebih komprehensif juga perlu dilaksanakan di Kolej Vokasional untuk melihat kesan terhadap isu tahap kefahaman guru aliran vokasional terhadap elemen KSKV. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2832 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2832 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Abdul Halim Abdul Hamid Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kefahaman guru Kolej Vokasional terhadap elemen-elemen Kurikulum Standard Kolej Vokasional. Membuat tinjauan melalui soal selidik yang telah dilengkapkan oleh 307 orang guru yang mengajar aliran vokasional daripada 15 Kolej Vokasional rintis di Malaysia yang dipilih secara persampelan bertujuan. Statistik deskriptif yang digunakan dalam kajian ini ialah peratus dan min (tahap kefahaman guru terhadap elemen kurikulum dalam kurikulum KSKV) manakala bagi statistik inferensi, ujian yang digunakan ialah ujian t, untuk mencari perbezaan kefahaman KSKV berdasarkan tahap kelulusan pendidikan dan sijil kemahiran, ujian ANOVA pula digunakan untuk mencari perbezaaan kefahaman KSKV antara guru berdasarkan pengalaman mengajar dan tempoh kursus yang dihadiri. Hasil analisis kajian mendapati tahap kefahaman guru aliran vokasional terhadap elemen KSKV berada pada tahap rendah iaitu, terdapat perbezaan yang signifikan antara guru lepasan diploma dengan guru lepasan ijazah, antara guru yang mempunyai sijil kemahiran dengan guru yang tidak mempunyai sijil kemahiran, pengalaman mengajar dan tempoh kursus yang dihadiri oleh guru KV terhadap elemen KSKV. Kesimpulannya, hasil penyelidikan ini menunjukkan perbezaan demografi guru merupakan penentu dalam membezakan kefahaman guru terhadap elemen KSKV. Kajian yang lebih komprehensif juga perlu dilaksanakan di Kolej Vokasional untuk melihat kesan terhadap isu tahap kefahaman guru aliran vokasional terhadap elemen KSKV. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdul Halim Abdul Hamid |
author_facet |
Abdul Halim Abdul Hamid |
author_sort |
Abdul Halim Abdul Hamid |
title |
Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) |
title_short |
Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) |
title_full |
Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) |
title_fullStr |
Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) |
title_full_unstemmed |
Tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (IR) |
title_sort |
tahap kefahaman guru kolej vokasional terhadap elemen kurikulum standard kolej vokasional (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2016 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2832 |
_version_ |
1747833037400309760 |