Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR)

Kajian ini meneliti pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat bahasa Melayu (SABM) dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tujuan kajian ini secara umum untuk meninjau SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah, manakala secara khusus, kajian ini menyelidiki pengaruh persekitaran terhad...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Nurfarah Lo Abdullah
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2008
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2858
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini meneliti pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat bahasa Melayu (SABM) dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tujuan kajian ini secara umum untuk meninjau SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah, manakala secara khusus, kajian ini menyelidiki pengaruh persekitaran terhadap penguasaan SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Reka bentuk kajian berbentuk deskriptif dan melibatkan kajian kes serta tinjauan. Kajian kes tertumpu pada satu kes tetapi menggunakan pelbagai lokasi, manakala kaedah tinjauan pula untuk mendapatkan data kuantitatif bagi mengenal pasti hubungan antara tahap pelajaran ibu, faktor persekitaran fizikal dan faktor peluang berinteraksi dan berkomunikasi dengan SABM kanak-kanak. Tiga kaedah utama digunakan, iaitu kaedah pemerhatian, kaedah rakaman dan kaedah soal selidik. Kaedah pemerhatian dan kaedah rakaman dijalankan serentak dari awal hingga akhir proses pengumpulan data. Kaedah soal selidik pula digunakan pada awal kerja penyelidikan. Responden kajian terdiri daripada 78 kanak-kanak prasekolah yang dipilih daripada 11 buah prasekolah di sekitar daerah Hulu Selangor. Instrumen kajian seperti kad-kad gambar dan pita rakaman digunakan, di samping aktiviti-aktiviti yang terancang dilaksanakan bagi memperoleh data yang dikehendaki. Data ditranskripsi dan diproses melalui program Statistical Package for Social Sciences (SPSS), versi 11.0. Analisis jadual silang, analisis korelasi Pearson Momen dan analisis regresi diaplikasikan untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Data kemudian dipersembahkan dalam bentuk jadual frekuensi dan jadual silang. Hasil analisis data menunjukkan bahawa SABM yang paling dominan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah daripada pelbagai latar belakang dan tahap status sosioekonomi keluarga ialah struktur ayat inti. Ayat inti juga didapati lebih dominan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah di kawasan luar bandar. Di samping itu, analisis jadual silang dan analisis korelasi Pearson Momen menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara variabel-variabel bebas dengan SABM kanak-kanak prasekolah. Hasil analisis regresi pula menunjukkan bahawa faktor kekerapan membaca dan faktor peluang meluahkan perasaan merupakan dua faktor yang paling dominan dalam mempengaruhi SABM kanak-kanak prasekolah