Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR)
Kajian ini meneliti pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat bahasa Melayu (SABM) dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tujuan kajian ini secara umum untuk meninjau SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah, manakala secara khusus, kajian ini menyelidiki pengaruh persekitaran terhad...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2858 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:2858 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:28582020-02-27 Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) 2008 Nurfarah Lo Abdullah PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini meneliti pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat bahasa Melayu (SABM) dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tujuan kajian ini secara umum untuk meninjau SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah, manakala secara khusus, kajian ini menyelidiki pengaruh persekitaran terhadap penguasaan SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Reka bentuk kajian berbentuk deskriptif dan melibatkan kajian kes serta tinjauan. Kajian kes tertumpu pada satu kes tetapi menggunakan pelbagai lokasi, manakala kaedah tinjauan pula untuk mendapatkan data kuantitatif bagi mengenal pasti hubungan antara tahap pelajaran ibu, faktor persekitaran fizikal dan faktor peluang berinteraksi dan berkomunikasi dengan SABM kanak-kanak. Tiga kaedah utama digunakan, iaitu kaedah pemerhatian, kaedah rakaman dan kaedah soal selidik. Kaedah pemerhatian dan kaedah rakaman dijalankan serentak dari awal hingga akhir proses pengumpulan data. Kaedah soal selidik pula digunakan pada awal kerja penyelidikan. Responden kajian terdiri daripada 78 kanak-kanak prasekolah yang dipilih daripada 11 buah prasekolah di sekitar daerah Hulu Selangor. Instrumen kajian seperti kad-kad gambar dan pita rakaman digunakan, di samping aktiviti-aktiviti yang terancang dilaksanakan bagi memperoleh data yang dikehendaki. Data ditranskripsi dan diproses melalui program Statistical Package for Social Sciences (SPSS), versi 11.0. Analisis jadual silang, analisis korelasi Pearson Momen dan analisis regresi diaplikasikan untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Data kemudian dipersembahkan dalam bentuk jadual frekuensi dan jadual silang. Hasil analisis data menunjukkan bahawa SABM yang paling dominan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah daripada pelbagai latar belakang dan tahap status sosioekonomi keluarga ialah struktur ayat inti. Ayat inti juga didapati lebih dominan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah di kawasan luar bandar. Di samping itu, analisis jadual silang dan analisis korelasi Pearson Momen menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara variabel-variabel bebas dengan SABM kanak-kanak prasekolah. Hasil analisis regresi pula menunjukkan bahawa faktor kekerapan membaca dan faktor peluang meluahkan perasaan merupakan dua faktor yang paling dominan dalam mempengaruhi SABM kanak-kanak prasekolah 2008 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2858 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2858 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Nurfarah Lo Abdullah Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) |
description |
Kajian ini meneliti pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat bahasa Melayu (SABM) dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Tujuan kajian ini secara umum untuk meninjau SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah, manakala secara khusus, kajian ini menyelidiki pengaruh persekitaran terhadap penguasaan SABM dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Reka bentuk kajian berbentuk deskriptif dan melibatkan kajian kes serta tinjauan. Kajian kes tertumpu pada satu kes tetapi menggunakan pelbagai lokasi, manakala kaedah tinjauan pula untuk mendapatkan data kuantitatif bagi mengenal pasti hubungan antara tahap pelajaran ibu, faktor persekitaran fizikal dan faktor peluang berinteraksi dan berkomunikasi dengan SABM kanak-kanak. Tiga kaedah utama digunakan, iaitu kaedah pemerhatian, kaedah rakaman dan kaedah soal selidik. Kaedah pemerhatian dan kaedah rakaman dijalankan serentak dari awal hingga akhir proses pengumpulan data. Kaedah soal selidik pula digunakan pada awal kerja penyelidikan. Responden kajian terdiri daripada 78 kanak-kanak prasekolah yang dipilih daripada 11 buah prasekolah di sekitar daerah Hulu Selangor. Instrumen kajian seperti kad-kad gambar dan pita rakaman digunakan, di samping aktiviti-aktiviti yang terancang dilaksanakan bagi memperoleh data yang dikehendaki. Data ditranskripsi dan diproses melalui program Statistical Package for Social Sciences (SPSS), versi 11.0. Analisis jadual silang, analisis korelasi Pearson Momen dan analisis regresi diaplikasikan untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Data kemudian dipersembahkan dalam bentuk jadual frekuensi dan jadual silang. Hasil analisis data menunjukkan bahawa SABM yang paling dominan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah daripada pelbagai latar belakang dan tahap status sosioekonomi keluarga ialah struktur ayat inti. Ayat inti juga didapati lebih dominan dalam kalangan kanak-kanak prasekolah di kawasan luar bandar. Di samping itu, analisis jadual silang dan analisis korelasi Pearson Momen menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara variabel-variabel bebas dengan SABM kanak-kanak prasekolah. Hasil analisis regresi pula menunjukkan bahawa faktor kekerapan membaca dan faktor peluang meluahkan perasaan merupakan dua faktor yang paling dominan dalam mempengaruhi SABM kanak-kanak prasekolah |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Nurfarah Lo Abdullah |
author_facet |
Nurfarah Lo Abdullah |
author_sort |
Nurfarah Lo Abdullah |
title |
Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_short |
Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_full |
Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_fullStr |
Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_full_unstemmed |
Pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat Bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah (IR) |
title_sort |
pengaruh persekitaran terhadap penguasaan struktur ayat bahasa melayu kanak-kanak prasekolah (ir) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2008 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2858 |
_version_ |
1747833043013337088 |