Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)

Kajian ini bertujuan mengkaji sama ada kursus Struktur Algebra memberi kesan terhadap tahap kemahiran pembuktian bakal guru matematik di sebuah universiti awam Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen ujian pra ujian pos kumpulan kawalan tidak setara. Sampel kajian dipilih secar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kamarudin Mohd Mirwan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2906
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:2906
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:29062020-02-27 Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR) 2016 Kamarudin Mohd Mirwan, QA Mathematics Kajian ini bertujuan mengkaji sama ada kursus Struktur Algebra memberi kesan terhadap tahap kemahiran pembuktian bakal guru matematik di sebuah universiti awam Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen ujian pra ujian pos kumpulan kawalan tidak setara. Sampel kajian dipilih secara rawak terdiri daripada 17 orang pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Matematik dengan kepujian yang telah mengambil kursus Struktur Algebra sebagai kumpulan rawatan dan 17 orang pelajar program Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik) dengan Pendidikan yang tidak mengambil kursus Struktur Algebra sebagai kumpulan kawalan. Data dikumpul secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan 3 instrumen iaitu ujian pos, ujian pra dan soalan temu bual dan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Hasil kajian menunjukkan bahawa kemahiran pembuktian bakal guru program matematik berada pada tahap transisi dan terdapat perbezaan tahap kemahiran pembuktian di antara pelajar kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kajian ini mendapati pelajar kumpulan rawatan yang mengambil kursus Struktur Algebra berupaya menghasilkan pembuktian tahap transisi dan generalisasi manakala pelajar kumpulan kawalan pula yang tidak mengambil kursus Struktur Algebra hanya berupaya menghasilkan pembuktian tahap empirikal dan luaran.Rumusannya, kajian ini menunjukkan kursus Struktur Algebra memberi kesan terhadap tahap kemahiran pembuktian pelajar.Implikasinya kursus Struktur Algebra adalah kursus yang perlu dimasukkan ke dalam struktur kurikulum program Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik) Dengan Pendidikan supaya guru matematik yang dihasilkan daripada program ini ialah guru yang mempunyai kemahiran pembuktian yang tinggi. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2906 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2906 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Faculty of Science and Mathematics N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Kamarudin Mohd Mirwan,
Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)
description Kajian ini bertujuan mengkaji sama ada kursus Struktur Algebra memberi kesan terhadap tahap kemahiran pembuktian bakal guru matematik di sebuah universiti awam Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen ujian pra ujian pos kumpulan kawalan tidak setara. Sampel kajian dipilih secara rawak terdiri daripada 17 orang pelajar program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Matematik dengan kepujian yang telah mengambil kursus Struktur Algebra sebagai kumpulan rawatan dan 17 orang pelajar program Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik) dengan Pendidikan yang tidak mengambil kursus Struktur Algebra sebagai kumpulan kawalan. Data dikumpul secara kuantitatif dan kualitatif menggunakan 3 instrumen iaitu ujian pos, ujian pra dan soalan temu bual dan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Hasil kajian menunjukkan bahawa kemahiran pembuktian bakal guru program matematik berada pada tahap transisi dan terdapat perbezaan tahap kemahiran pembuktian di antara pelajar kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kajian ini mendapati pelajar kumpulan rawatan yang mengambil kursus Struktur Algebra berupaya menghasilkan pembuktian tahap transisi dan generalisasi manakala pelajar kumpulan kawalan pula yang tidak mengambil kursus Struktur Algebra hanya berupaya menghasilkan pembuktian tahap empirikal dan luaran.Rumusannya, kajian ini menunjukkan kursus Struktur Algebra memberi kesan terhadap tahap kemahiran pembuktian pelajar.Implikasinya kursus Struktur Algebra adalah kursus yang perlu dimasukkan ke dalam struktur kurikulum program Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik) Dengan Pendidikan supaya guru matematik yang dihasilkan daripada program ini ialah guru yang mempunyai kemahiran pembuktian yang tinggi.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Kamarudin Mohd Mirwan,
author_facet Kamarudin Mohd Mirwan,
author_sort Kamarudin Mohd Mirwan,
title Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)
title_short Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)
title_full Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)
title_fullStr Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)
title_full_unstemmed Kesan kursus Struktur Algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru Matematik di sebuah universiti awam Malaysia (IR)
title_sort kesan kursus struktur algebra terhadap kemahiran pembuktian bakal guru matematik di sebuah universiti awam malaysia (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Faculty of Science and Mathematics
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=2906
_version_ 1747833049070960640